Vårdföretagarnas mytkalender: Privata företag och offentliga verksamheter konkurrerar på samma villkor (myt 23)

I Vårdföretagarnas mytkalender slår vi varje dag hål på en fördom ända fram till valet.

Myt 23: Vård- och omsorgsbranschen kostar mest av alla skattefinansierade branscher.

Verklighet:

Bristande konkurrensneutralitet drabbar vård- och omsorgsföretagare i olika sammanhang. Det kan gälla tillståndsgivning, där kraven på privata utförare kan vara högt ställda samtidigt som offentliga utförare får driva samma verksamhet utan tillstånd. Det kan handla om insatser som inte räknas med i ersättningen till den privata utföraren, men som offentliga verksamheter får finansierade. Eller underskott i offentlig verksamhet som täcks i efterhand utan att de privata utförarna får motsvarande kompensation.

Bristen på konkurrensneutralitet är ett stort problem enligt tre fjärdedelar av Vårdföretagarnas medlemmar.

Fredrik Eklund, projektledare på analysföretaget Nordic Healthcare Group, NHG, som är knutet till Karolinska Institutet, kommenterar resultatet så här:

- Det man definitivt kan säga är att den privata aktören har bättre lösningar på att planera, schemalägga och bemanna verksamheten. Lägger man sitt fokus där kan man få ner kostnaderna väsentligt utan att det går ut över vårdkvaliteten. Det skulle en kommun också kunna göra om man inte hade ett arv och massa traditioner att ta hänsyn till.

- I praktiken betyder det att den privata aktören gör samma goda jobb men till en kostnad som är 15-20 procent lägre. Översätter man det på hela den svenska omsorgen med särskilt boende som kostar omkring 50 miljarder kronor om året finns det mångmiljardbelopp att vinna på att gå på kurs hos Vardaga.

Vill du veta mer, ta del av undersökningar, våra källor mm så läs gärna Privat vårdfakta.