Vårdval, konkurrens och valfrihetssystem leder till nöjdare patienter

- Resultatet av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) senaste undersökning kan inte bli mer tydligt. Vårdval/LOV, valfrihetssystem och konkurrensutsättning inom delar av samhällets offentliga service är av godo för invånarna, säger Hans Dahlgren, Näringspolitisk chef för Vårdföretagarna inom Almega.

I år visar Svenskt Kvalitetsindex mätning att patienter är mer nöjda med privat utförd vård än offentligt utförd vård för 6 året i rad. Privat utförd sjukvård får dock markant lägre betyg jämfört med förra året. Offentligt driven vård får historiskt höga betyg av patienterna. Det borde betyda att landsting som infört vårdval och konkurrens sannolikt har nöjdare patienter än de som tvekat och nu inför vårdval under galgen.

- Det borde därför vara en självklarhet att alla svenska invånare ges rätt till ett fritt kunskapsbaserat val av vårdgivare, säger Hans Dahlgren.

- Vi har via SKI:s undersökning under en relativt lång tid kunnat se starka bevis för att den privatdrivna sjukvården upplevs som bättre och har ett högre förtroende än den offentliga, säger Hans Dahlgren. Slutsatsen är att rätten att få välja vårdgivare genom vårdval ger nöjdare patienter och bättre upplevd kvalitet.

Nu måste resultaten från SKI:s undersökning, som under flera år pekat på att den privatdrivna vården åtnjuter ett större förtroende gentemot den offentliga, leda till att patienter/brukare i hela landet ges möjlighet att göra egna kunskapsbaserade val av vård- och omsorgsgivare. Även LOV:en borde som vårdvalet bli obligatoriskt för kommunerna att införa, menar Hans Dahlgren.

- För att befolkningen ska kunna göra kunskapsbaserade val och för att samhället ska få kontroll över att skattepengarna används på bästa och effektivaste sätt är vårt förslag att det införs oberoende nationella utvärderingar av alla verksamheter i vården och omsorgen, såväl privat- som offentligt drivna. Utvärdering och uppföljning av resultat och utfört arbete ska ske på lika villkor. Resultaten ska vara öppna och transparent, säger Hans Dahlgren

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och intresseorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform med 1 900 medlemsföretag med sammanlagt 54 000 årsanställda. Vårdföretagarna ingår i Almega.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 8 900 medlemsföretag med sammanlagt 400 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.

För ytterligare information:

www.almega.se

Hans Dahlgren
näringspolitisk chef, Vårdföretagarna
tel. 08-762 68 69
mobil. 070-345 68 69

David Wästberg
presschef, Almega
tel. 08-762 68 59
mobil. 070-345 68 59

• privat vård
  • hans dahlgren
  • privat vårdgivare
  • lagen om offentlig valfrihet
  • sjukvården
  • ski

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och intresseorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Närmare 1850 företag med drygt 54 000 årsanställda är medlemmar. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.