Westerberg varnar för hot mot assistansreformen

Den personliga assistansen till personer med funktionsnedsättning är allvarligt hotad. Det varnar förre socialministern Bengt Westerberg för på DN Debatt idag. Westerberg genomförde under sin ministertid den omfattande LSS-reformen där personlig assistans var det viktigaste inslaget.

- Vill man minska kostnaderna måste man acceptera standardförsämringar för dem som i utgångsläget har det sämst. Det är precis vad som håller på att ske, säger Bengt Westerberg.

Flera sparåtgärder som regeringen är på väg att genomföra gör att många assistansanordnare kommer att gå med förlust och tvingas lägga ned, säger Westerberg. Kommuner måste ta över, vilket leder till nya nedskärningar. Valfriheten minskar och standarden urholkas.

De besparingar Westerberg pekar ut som hot mot reformen är den låga uppräkningen av statens schablonersättning med 1,4 procent, vilket omöjliggör löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden; den borttagna rabatten på arbetsgivaravgifter för unga samt Försäkringskassans övergång till efterskottsbetalning av ersättningen.

- Regeringen är på väg att slå undan benen för de seriösa assistansföretagen och lämna fältet fritt för de oseriösa. Om inte ersättningen räcker till löner och villkor enligt kollektivavtal blir det den ofrånkomliga följden, säger Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör i Vårdföretagarna i en kommentar.

Bengt Westerbergs rapport ”Personlig assistans – hotad frihetsreform?” och det seminarium i dag där den presenteras är finansierade av Vårdföretagarna, KFO, KFS, Privata Assistansanordnares Riksorganisation och Assistansanordnarna.

Sex av tio assistansberättigade har valt en privat anordnare för sin personliga assistans.

Kontaktuppgifter:

Bengt Westerberg