Korea-dagen på Östasiatiska museet

Korea-dagen på Östasiatiska museet

Söndagen 10 mars uppmärksammar Östasiatiska museet tillsammans med Koreas ambassad att det är 60 år sedan Sverige och Republiken Korea upprättade diplomatiska förbindelser.

Under dagen kommer det att bjudas på ett unikt dansuppträdande av Hanji Fashion Performance koreograferat av Karin Schmidt. Dansarnas kläder är skapade av traditionellt koreanskt papper designat av Jeonju Fashion Group från Korea.
Ta del av konstnärssamtal med Woo-Bock Lee som just nu är aktuell i utställningen Med Respekt på Östasiatiska museet. Lee visar den hanji-teknik hon använder i sin konst. Det blir dessutom sång av solisten Kim Nara ackompanjerad av Margareta Kinnbom på flygel. För de allra yngsta finns det möjlighet att skapa masker inspirerade av papperskonst och traditionella koreanska masker i museets barnverkstad Ateljé Draken.

Varmt välkomna att fira Korea-dagen med Östasiatiska museet och Koreas ambassad!

När:
Söndag 10 mars 2019

Tid: 12.30 – 17.00

Plats: Östasiatiska museet och Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen, Stockholm

Pris: Fri entré till museet. Platsbokning gäller för framträdandet i Eric Ericsonhallen

För mer information kontakta:
Sandra Rathsman, Kommunikatör
sandra.rathsman@varldskulturmuseerna.se

Eric Ericsonhallen
Insläpp och mingel. Dagen inleds med tal av Lee Jeong-kyu, Koreas ambassadör, Niklas Johansson, statssekreterare vid Utrikesdepartementet och Ann Follin Världskulturmuseernas överintendent.

13.00 Eric Ericsonhallen
Öppningsceremoni med Hanji Fashion Performance. Ett unikt nummer med dansare som bär kläder av traditionellt koreanskt papper designade av Jeonju Fashion Group. Koreograf Karin Schmidt och musik av DJ Jennifer AM Pope.

14.15 Eric Ericsonhallen
Mingel med snittar och alkoholfritt bubbel.

15.00 Östasiatiska museet
Familjevisning med museets pedagog Joachim Morath.

15.30 Östasiatiska museet
Konstnären Woo-Bock Lee visar och berättar om utställningen Med respekt och hanji-tekniken hon använder i sin konst.

15.30 Östasiatiska museet
Intendent Michel Lee berättar om svensk-koreanska relationer genom olika föremål och deras samlare, samt svarar på frågor om Korea-utställningen (in English).

16.15 Östasiatiska museet
Konstnären Woo-Bock Lee visar och berättar om utställningen Med respekt och den hanji-tekniken hon använder i sin konst.

16.15 Östasiatiska museet
Intendent Michel Lee berättar om svensk-koreanska relationer genom olika föremål och deras samlare samt svarar på frågor om Korea-utställningen (in English).

15.30 - 16.45 Östasiatiska museet
Möjlighet att se de unika hanji-kreationerna på nära håll och träffa Jeonju Fashion Group som har designat.

17.00 Museet stänger
Museet har öppet som vanligt mellan klockan 11.00 – 17.00 och barnverkstaden Ateljé Draken från 12.00 – 16.00 (materialkostnad till verkstaden tillkommer).

Det här evenemanget genomförs med stöd av Korea Foundation. Under jubileumsåret kommer Östasiatiska museet att fokusera extra på Korea med program och utställningar. För fler aktiviteter, se museets kalendarium som uppdateras löpande.