EU-parlamentet måste agera för att stoppa den illegala handeln med vilda djur och växter

Idag röstar EU-parlamentet om en resolution för ökade insatser och stärkt ledarskap för att stoppa den illegala handeln med vilda djur och växter både inom EU och globalt. WWF och det globala nätverket Traffic som övervakar den illegala handeln stöder initiativet och uppmanar Europaparlamentets ledamöter att se till att EU antar en stark resolution mot den illegala handeln.

– Den ökande tjuvjakten på noshörningar och afrikanska elefanter innebär att de riskerar att utrotas. Som en transitregion för den illegala handeln på väg från Afrika till Asien har EU en internationell skyldighet att säkerställa tillräckliga kontroller föratt stoppa handeln – och säkerställa att de internationella kriminella syndikaten som styr handeln sätts ur spel. Nu måste EU-parlamentet agera, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Resolutionen innebär att EU- kommissionen och medlemsstaterna ska vidta åtgärder för att förstärka och genomföra befintlig lagstiftning både nationellt och inom EU. Gränskontrollerna måste förbättras, sanktioner och straff för de som döms för illegal handel bör skärpas - och samarbetet och kommunikation mellan berörda myndigheter som polis och tull stärkas för att säkerställa att ingen olaglig handel ska kunna ske inom EU.

EU bör också globalt genomföra insatser för att stödja andra länder i skyddet av utrotningshotade djur och samtidigt främja kampanjer i konsumentländer som Kina , Thailand och Vietnam för att stoppa efterfrågan på illegala produkter som noshörningshorn, elfenben och tigerdelar. Europaparlamentet måste sända ett starkt budskap till de 28 medlemsstaterna om att ta artskyddsbrott på allvar och behandla det som grov brottslighet.

– Ett förbättrat samarbete med afrikanska länder är avgörande för att stoppa den kriminella verksamheten, speciellt med tanke på den illegala handelns koppling till civila konflikter – till och med till terroristaktiviteter som undergräver nationell och global säkerhet, säger Ola Jennersten, naturvårdsexpert på WWF.

EU-kommissionen har nyligen lovat 12,8 miljoner euro i stöd för en skärpt övervakning i bland annat afrikanska länder.

– Vi behöver fler och bättre utrustade poliser och gränstulltjänstemän, högre straff för de som är högst upp i den kriminella kedjan inom den illegala handeln samt bättre samarbete mellan medlemsstaterna för att skydda djurlivet och stoppa den kriminella handeln. Arbetet för att minska efterfrågan i konsumentländerna måste ökas, avslutar Ola Jennersten.

Fakta och siffror om handel i EU:http://www.wwf.eu/media_centre/publications/?214033

För frågor:Ola Jennersten, naturvårdsexpert WWF, 070-555 14 02
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77