Konstnärer och WWF kedjar fast sig i koldioxidbojor inför Earth Hour

Kedja fast dig i din egen klimatskuld i helgen! Det uppmanar konstnärsduon Bigert & Bergström som kedjar fast sig själva i var sin fotboja som har formen av en koldioxidmolekyl. Manifestationen startar på fredag 16 mars kl 11 på Sergels torg i Stockholm och är en del av WWFs världsomspännade miljömanifestation Earth Hour 2012.

Ett tiotal 300-kilos fotbojor – som var och en väger lika mycket som den mängd koldioxid en genomsnittssvensk släpper ut på 10 dagar – finns utplacerade på bland annat Sergels torg från och med 16 mars. På plats finns konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström, WWF-representanter och inbjudna politiker.

En människa släpper under en dag ut cirka 30 kilo koldioxid, en tyngd som går att förflytta. Efter ytterligare några dygn blir det svårare.

– Koldioxodbojorna motsvarar den faktiska mängd som en människa släpper ut under tio dagar. Vår förhoppning är att fler ska inse att det faktiskt blir 10 ton på ett år om ingenting händer, säger konstnären Mats Bigert.

Konstprojektet är ett samarbete mellan konstnärsduon Bigert & Bergström och WWF inför den världsomspännande klimataktionen Earth Hour den 31 mars. Förra året släckte mer än varannan svensk ljuset under en timme som en signal till våra beslutsfattare. WWF uppmanar nu alla att göra fler klimatvänliga val.

– Vi vill utmana politiker och alla andra människor till en stunds eftertanke kring hur våra samhällen utvecklas i konflikt med klimatsystemen – och till handling! Ju fler som stannar upp och visar sin vilja att förändra desto starkare blir budskapet till våra beslutsfattare, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Earth Hour 2012 äger rum lördag den 31 mars, kl 20.30-21.30 med en rad aktiviteter lokalt och globalt.

Bigert & Bergströms fotbojor är gjutna i järn vid Tierps järnbruk och har formen av en koldioxidmolekyl. Gjuteriet använder 100 procent återvunnet skrot vid gjutningen. Fotbojorna ska ställas ut på Sergels torg, Stureplan och framför Bonniers konsthall.

OBS! Media är välkomna att närvara fredag 16 mars från klockan 11 när koldioxidbojorna avtäcks och representanter från WWF och konstnärerna låser fast sig. Plats: Sergels torg, Stockholm

Bakgrund: Mats Bigert och Lars Bergström har sedan 1986 arbetat tillsammans med olika konstprojekt som spänner mellan storskaliga installationer, offentligt konst, skulptur och film. Deras arbeten kretsar ofta kring en konceptuell skärningspunkt där människa möter natur och teknik. Med stor energi och nyfikenhet utforskar Bigert & Bergström vetenskapliga och sociala ämnen som diskuteras i vår samtid.

Under hösten 2012 är konstnärsduon även aktuell med färdigställandet av den storskaliga installationen ”Morgondagens väder” på Stockholms Central på uppdrag av Statens konstråd och fastighetsbolaget Jernhusen.

WWFs Earth Hour:
Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon. Earth Hour genomfördes 2011 i 135 länder och i Sverige deltog 52 procent av befolkningen tillsammans med näringsliv, skolor och andra organisationer. I år infaller Earth Hour den 31 mars kl 20:30-21:30.

För frågor och pressbilder, kontakta:
Stellan Forsberg, tel. 070 763 97 66, stellan.forsberg@mondayrelations.se

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 070-0705-654 515