På lördag släcker fler länder än någonsin för klimatet

På lördag, 28 mars klockan 20:30 – 21:30, är det dags för Earth Hour – världens största klimatmanifestation som mobiliserar hundratals miljoner människor världen över.I år deltar 172 länder, fler än någonsin tidigare. I Sverige deltar inte bara mer än halva befolkningen, utan även ett stort antal företag, kommuner, skolor och kända byggnader.

I år slås förra årets deltagarrekord då människor från 162 länder och mer än 7 000 städer över hela världen släckte lampan och visade sitt engagemang för klimatet. I år deltar 172 länder. Earth Hour arrangeras i år för nionde gången globalt, åttonde gången i Sverige, och såväl intresse som engagemang är stort. I flera års tid har halva Sveriges befolkning deltagit genom att släcka och medverka i manifestationer. Över 200 kommuner och drygt 500 företag och organisationer samt närmare 800 skolor över hela landet har anmält sig till Earth Hour i år.

– Att så många svenskar deltar varje år är en stark signal till beslutsfattarna, engagemanget minskar inte trots att kampanjen pågått länge. Enligt en ny undersökning vi har gjort ökar såväl kunskap som oro kring klimatet, samtidigt som man upplever att politikerna gör mindre, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

På lördag är det alltså dags igen och förväntningarna är som vanligt stora. Eftersom släckningen sker 20:30 – 21:30, tidszon efter tidszon, går det som en våg över jordklotet. Först ut är Samoa-öarna följt av Australien, Asien, Mellanöstern, Europa och Afrika. Sedan är det dags för Amerika och sist men inte minst Tahiti och Cook-öarna.

Exempel på byggnader som släcks ned i Sverige är Rådhuset i Borås, kyrkorna i Hudiksvall, Malmö opera, Svampen i Örebro samt Globen, Kungliga Slottet, Kaknästornet, Dramaten, Sjöhistoriska museet och Tele2 Arena i Stockholm

Ute i världen är några av de kända byggnader som släcker ned: Eiffeltornet i Paris, Operahuset i Sydney, Tokyo Tower i Japan, Kristusstatyn i Rio de Janeiro, Frihetsmonumentet i Riga, La Sagrada Familia i Barcelona, Nelson Mandela Bridge i Johannesburg, Golden Gate Bridge i San Francisco, Mahalaxmi Templet i Indien, Taipei Arena i Taiwan, Niagarafallen, Parlamentspalatset i Bukarest, Fortuna Hotell i Hanoi, Getty Center, Los Angeles, Brandenburger Tor i Berlin, Kungliga slottet i Oslo, Akropolis i Aten, Parlamentet i Budapest och Times Square i New York.

De lokala WWF-kontoren rapporterar löpande om kända byggnader som släcker samt om manifestationer under Earth Hour, läs mer på www.earthhour.org.

– Earth Hour handlar inte om att spara energi under den timmen vi släcker utan om att uppmärksamma klimatförändringarna och vad vi kan göra åt dem. I år har vi fokuserat speciellt på städer eftersom de står för en stor del av utsläppen och allt fler människor flyttar till just städer. Vår uppmaning till politikerna är därför att bygga och planera hållbara, resurseffektiva städer för en mer hälsosam livsstil, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

Läs mer om Earth Hour här: www.wwf.se/earthhour

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-65 45 15
Mariann Eriksson, kampanjledare Earth Hour WWF, 070-687 33 31
Katarina Herou, presskontakt, 0702-825 125 katarina.herou@wwf.se