PRESSINBJUDAN - Our Seas – Our Future: Hur kan vi rädda världshaven?

Tid: Seminarium onsdag 27 augusti kl 15:30Plats: Finlands ambassad, Gärdesgatan 11, Stockholm

FOTOTILLFÄLLE med kronprinsessan Victoria kl 15:15 samt vid prisutdelningen ”Årets Östersjöbonde” kl 17.10. OBS! Obligatorisk anmälan.

I samband med Östersjöfestivalen 22-30 augusti i Stockholm arrangerar Världsnaturfonden WWF i närvaro av kronprinsessan Victoria det internationella seminariet “Our Seas – Our Future”.

Seminariet belyser de utmaningar våra globala hav står inför och de lösningar som krävs för att få levande hav, mänskligt välbefinnande och att säkra välfärden. Rena och friska hav är en förutsättning för hållbar tillväxt.

På seminariet diskuteras också hur organisationer, näringsliv och regeringar kan samarbeta för att få ett bättre skydd av världshaven. WWFs nya internationella generalsekreterare Marco Lambertini presenterar WWFs globala havsarbete.

Kronprinsessan Victoria överlämnar utmärkelsen ”Årets Östersjöbonde” (The Swedish WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2014) till årets svenska vinnare, lantbrukaren Fredrik Andersson från Västerviks kommun. Han belönas för sina insatser att minska övergödningen av Östersjön.

Medverkar vid seminariet gör bland andra:
Marco Lambertini, generalsekreterare WWF International, Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, miljöminister Lena Ek, Sveriges havs- och vattenambassadör Lisa Emelia Svensson, Ove Hoegh-Guldberg, Director of the Global Change Institute, University of Queensland, Malin Ripa, senior vice president CSR Management, Volvo Group samt naturfotografen Mattias Klum.

VÄLKOMMEN!

För frågor och anmälan senast 26 augusti, kontakta:
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77
marie.vonzeipel@wwf.se