Pressinbjudan: Vad gör vi när Arktis smälter bort och valrossarna blir hemlösa?

PRESSTRÄFF

Tid:        Onsdag 25 augusti kl 13:00
Plats:   Hilton Slussen, Guldgränd 8, Stockholm

VÄLKOMMEN!

Arktis är ett av de områden som just nu drabbas hårdast av klimatförändringarna. Bristen på havsis tvingar tusentals valrossar i Alaska upp på land, panik uppstår när trängseln blir för stor och ungarna trampas ihjäl.  När havsisen smälter bort öppnar länderna för olje- och gasexploatering som ökar utsläppen av växthusgaser ännu mer. Också havsförsurningen som nu tar fart kan få oanade konsekvenser för hela ekosystemet.

Deltar på presskonferensen gör bl a: Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige, Stephan Singer, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram och Tom Arnbom, docent och Arktisexpert på WWF i Sverige.

Tom Arnbom, biolog och Arktisexpert som nyligen är hemkommen från Laptevhavet i ryska Arktis, har sett kontinenten förändras under 30 års tid och ger sin högst personliga bild av läget.

WWFs energi- och klimatexperter berättar också hur energisystemen ska kunna ställas om för att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser. Det går att klara med dagens teknik till 2050 – men investeringar och politisk vilja krävs. Också våra pensionspengar måste investeras i fondbolag som satsar på förnybar energi i stället för fossil.

OBS! Film och bilder kommer att finnas för nedladdning.

För frågor och anmälan, kontakta:
Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77
marie.vonzeipel@wwf.se