Foto: Håkan Larsson       Västanå Teater Eddan
Foto: Håkan Larsson Västanå Teater Eddan

​VÄSTANÅ TEATER – JON FOSSE x 3

2019 är ett jubileumsår för den norske dramatikern & författaren Jon Fosse; det är 25 år sedan han debuterade som dramatiker och i september fyller han 60 år!

Västanå Teater är under detta jubileumsår involverade i inte mindre än tre Fosse-uppsättningar; dels spelas EDDAN fortfarande i Berättarladan fram till och med 8/9 och dels är teatern med och samproducerar ytterligare två Fosse-produktioner: ”Og så kan hunden komme” och ”Nokon kjem til å kome”. Bägge är regisserade av Leif Stinnerbom och utvalda att spelas på den internationella Fosse-festivalen i Oslo i september.

EDDAN – Jon Fosse
I sommar har Västanå Teater spelat föreställningen "Eddan", i en scenversion av Jon Fosse, för fulla hus på Berättarladans scen i Rottneros Park, i Sunne. Så här långt in på säsongen är 27 500 biljetter sålda och bokade - men än finns det platser kvar, framförallt under sista spelveckan 4-8/9.

Den poetiska Eddan, i Jon Fosses version, är ett spännande, poetiskt och sällsamt verk, som skapat för Västanås Teaters spelstil, där musiken och dansen är en organisk och integrerad del av berättandet. Föreställningen har fått ett fantastiskt mottagande av både publik och kritiker

Biljetter och mer information på www.vastanateater.se.

OG SÅ KAN HUNDEN KOMME- Jon Fosse
dramatisering Leif Stinnerbom

Framförs under Fosse-festivalen som ett gästspel i samarbete med Västanå Teater och Epo Art AS.

Föreställningen är regisserad av Leif Stinnerbom och hade ursprungligen premiär i november 2013 på Nord-Trøndelag teater. Den gjorde då stor succé med strålande recensioner i norska tidningar: ”Trönder-avisa ger tärningskast 6!! och skriver: Jon Fosses mord och mysterier på landsbygden blir glittrande förvaltat och förstorat till att också handla om den ensammes existens."

”Og så kan hunden komme” är berättelsen om kärleken mellan en man och hans hund. En psykologisk thriller om blodshämnd och rastlös väntan.

På scenen ser vi skådespelaren Paul-Ottar Haga samt musikerna Thomas Eriksson & Anna Karlsson (alla tre medverkar även i Västanå Teaters version av EDDAN).

Biljetter och mer information www.detnorsketeatret.no.

NOKON KJEM TIL Å KOME – Jon Fosse

Framförs under Fosse-festivalen som ett gästspel i en samproduktion mellan Riksscenen, Västanå Teater, Fortellerfestivalen och de medverkande.

Föreställningen är regisserad av Leif Stinnerbom och spelas i Västanå Teaters mongoliska yurta.

Det är en originell och förtätad pjäs om ett par som flytt undan världen till ett ensamt hus vid havet. Men ingen kan hindra ödets gång. Den äldre mannen lever i ständig fruktan att bli övergiven och då den förre ägaren till huset återvänder, en man lika ung som hans kvinna, är dramat ett faktum.

På scenen ser vi skådespelarna/dansarna Vetle Springaard, Margit Myhr, Ådne Geike Kolbjörnshus (de två sistnämnda medverkar även i Västanå Teaters version av EDDAN) samt musikerna Erlend Apneseth og Stein Urheim.

Biljetter och mer information www.nynorskenshus.no/fosse-festival

_____________________________________________________________________________________

För mer information om föreställningarna samt bokning av intervjuer kontakta emma@vastanateater.se eller 076-82766 66

Västanå Teater - väver in en guldtråd i vardagens gråa väv

Anna-Karin Sandell

Presskontakt Marknad & PR 070-747 46 18

Västanå Musik & Teater

Västanå Musik & Teater är sedan 2009 Värmlands regionteater och besöks av cirka 30 000 personer årligen. Västanå spelar över 50 föreställningar varje sommar på Stora scenen i Berättarladan i Sunne. Sedan hösten 2019 spelas även skolföreställningar och vinterföreställningar på teaterns vinterbonade scen Loftet. Teatern har också barn- och ungdomsverksamheten Unga Västanå. År 2023 breddades verksamheten till att omfatta musikevenemang och konserter. Konstnärlig ledare är Leif Stinnerbom.

Västanå Musik & Teater
Berättarladan 1