Fler aktiviteter än någonsin tidigare på årets Kulturarvsdag

Gå på Konst och hantverksmarknad, upplev forntida bronsgjutning i Tanums världsarv, möt 600 år av svensk industrihistoria på Forsviks bruk, upptäck smarta uppfinningar som löser vardagens problem, kör museirally, upplev livet på en bondgård, praktisera som smideslärling, gå på uppfinnarjakt, följ i stenhuggarnas spår, lyssna på föredrag, släktforska, gå på guidningar, tipspromenera, stadsvandra eller varför inte gå på klädvisning. Detta är bara några av de saker du kan göra på årets kulturarvsdag 13 september som i Västra Götaland i år samlat fler aktiviteter än någonsin

Varje år under de europeiska kulturarvsdagarna ordnar lokala arrangörer massor av aktiviteter och visningar, runt om i hela landet och ute i Europa. Temat i Sverige år 2015 är “Människors värv och verk – en resa i industri- och teknikhistoria”.

Industri och teknik är en viktig del av våra liv eftersom vi dagligen kommer i kontakt med otaliga föremål och smarta lösningar. Men varifrån kommer alla de saker vi använder? Och vilka har kommit på dem?

Aktiviteterna genomförs av engagerade hembygdsföreningar, museer och andra kulturhistoriskt intresserade – såväl företag och myndigheter som lokala organisationer och privatpersoner.

I år firar vi de europeiska kulturarvsdagarna i Sverige under hela tre dagar:

Lilla Kulturarvsdagen, fredag och lördag den 11-12 september
Kulturarvsdagen, söndagen den 13 september

I Västra Götaland sker ca 50 aktiviteter över hela regionen och de finns samlade på webbsidan

Kulturarvsdagen i väst www.kulturarvsdagenivast.se

Aktiviteter i övriga landet finns på Riksantikvarieämbetets hemsida

Slöjd- och konsthantverksmarknad

En av aktiviteterna som pågår hela helgen 12-13 september i Göteborg är slöjd- och konsthantverksmarknad I Kronhuset och på Kronhusgården. Ett trettiotal slöjdare och konsthantverkare visar och säljer allt från textilt återbruk till smide. Flera av slöjdarna kommer att visa sina tekniker och ge dig möjlighet att själv testa din kreativitet. Kom och titta, inspireras och prova på – drejning, smide, bind en gräskrona eller skapa med porslins-mosaik!

Marknadstider: lördag 11-16 och söndag 11-16.

Marknaden genomförs i samarbete mellan Slöjd i Väst/Västarvet, Kronhusbodarnas Företagarförening och Higab

Vid två tillfällen under lördagen bli det klädvisning kl. 13.00 och 14.30

En klädvisning med allt från retro-, skinn-, siden-, lin- och ullplagg till handstickat och tovat.
Butik & Ateljé Rifatto håller i visningen. Passa på att se och handla unika plagg!

Välkommen att njuta av slöjden och konsthantverket och möt människorna som skapat det!. Alla slöjdare som deltar på marknaden finns listade på Slöjd i Västs hemsida: www.slojdivast.se/kronhuset2015

Slöjd i Väst är samlingsnamnet för hemslöjdskonsulenternas verksamheter för att främja slöjd i hela Västra Götaland. Vi arbetar för att bevara, återskapa och utveckla handens kunskaper och naturens material. Verksamheten vid Slöjd i Väst drivs av Västarvet, Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv.

Hillevi Gunnarsson
Länshemslöjdskonsulent