Hållbart byggande och materialval - seminarium på Ekocentrum i Göteborg.

Efter många år med fokus på energibesparing i byggnader börjar hållbarhetsfrågan breddas. Allt fler ser bättre materialval, underhåll och återbruk som nödvändigt för ett mera hållbart byggande. Man ser också att privatpersoners efterfrågan på naturliga material ökar. Välkommen till ett spännande seminarium på Ekocentrum i Göteborg 27 februari. Missa inte sista chansen att anmäla dig idag!

Vi bjuder in dig som arbetar med byggande, fastighetsförvaltning och byggnadsvård till ett eftermiddagsseminarium med intressanta och kunniga föreläsare. Detta seminarium ger dig mer kunskap för att kunna tillmötesgå dina kunders önskemål.

Program för dagen

15.00: Välkomsthälsning Eva Lundgren, Ekocentrum och Björn Ohlén, Västarvet, moderator.

15.05: Hållbart byggande – Vad behöver vi göra? Resurseffektivitet följer på energieffektivitet. Hur gör man? John Helmfridsson, sakkunnig inom hållbart byggande, Passivhuscentrum.

15.30: Spelar materialen någon roll? Hur kan man underlätta användandet av sunda och kanske till och med lokalt produceradebyggmaterial? Vilken betydelse har materialen för hållbarheten? Björn Ohlén, utvecklare i Västarvet, redovisar exempel ur nya norska studier.

15.45: Kaffe & smörgås

16.00: Klimatsmart byggnation med hållbart materialval. Det småländska företaget Karlssonhus har inriktat sin verksamhet mot ekologiska småhussom inte bara är energisnåla, utan också är byggda med miljövänliga byggmaterial. De berättarom husen och marknaden för dessa hus, idag och i framtiden. Kenneth Karlsson, Karlsonhus AB.

16.45: Måla träpanelen på rätt sätt! Folksams färgtester har gjort att många dåliga färger sorterats ut från butikshyllorna.Att en majoritet av de bästa färgerna dessutom har en bra miljöprofil är ännu mer positivt. I föredraget presenteras tillvägagångssättet för testerna och de viktigaste resultaten. Vidare ges en del bra-att-ha tips. Stefan Hjort, Meyer & Hjort AB.

17.00: Bensträckare och minivisning av Ekocentrums byggutställning.

17.15: Cellulosabaserad isolering - Traditionell isolering med goda framtidsutsikter. Andreas Östlund, Miljöbyggsystem MBS AB.

17.45: Diskussion om vad som hindrar utvecklingen och sammanfattning av dagen.

18.00: Avslutning.

Sista chansen - anmäl dig idag!

Klicka på länken för mer information och anmälan

Björn Ohlén, Västarvet
E-post: bjorn.ohlen@vgregion.se
Tfn: 0708-723 769

Seminariet arrangeras av Ekocentrum, Passivhuscentrum Västra Götaland och Västarvet.