Invigning av idébåten ALL ABOARD på Bohusläns museum.

På internationella kvinnodagen 8 mars, kl 12.00, inviger Bohusläns museum en utställning kring idébåten ALL ABOARD - en berättelse om genus, innovation och branschöverskridande samarbete.

Båten har utvecklats efter intervjuer med över 300 kvinnor. De har berättat om vad de tycker är besvärligt, opraktiskt och farligt ombord i familjens fritidsbåt. Saker som de vill ändra på. De frågar till exempel: ”Måste jag vara stor och stark för att segla? Hur ska jag orka dra upp min man om han trillar överbord? Varför kan man inte enkelt torka sjöblöta kläder?

Resultatet vi ser är en båt som möter kvinnors önskemål utan att exkludera mäns, och därför blir bättre för alla. Här finns många spännande lösningar på vardagsproblem, lösningar som är tänkta att inspirera tillverkare i båtbranschen. Redan har t ex företaget Båtsystem utvecklat en sittbrunnsbastu.

Målet är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritids­båtar. Det övergripande målet är ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri.

Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum, en organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. De fick 22 företag och organisationer från olika branscher att samverka kring idébåten, som visades första gången 2012 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Idébåten byggdes av Space Production i Göteborg. Projektledare var Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som svarar mot kundernas önskemål. De största finansiärerna är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.

Vernissage på internationella kvinnodagen 8 mars

8 mars kl 10.00. Museet och utställningen öppnar. Kl 12.00 är det samling i Hörsalen. Presentation av idébåten All Aboard och dess smarta, säkra och sociala lösningar. Hur har idéerna börjat påverka båtbranschen? Och hur går det med följdprojektet All Ashore som undersöker hur vi egentligen vill ha det i gästhamnarna?

Samarrangemang med Svenskt Marintekniskt Forum.

Utställningen pågår till och med 27 april 2014.

Vid frågor, kontakta

Bohusläns museum  ann-marie.brockman@vgregion.se  0706-93 96 45