Närproducerad julmarknad på Lödöse museum

På lördag, den 6 december, är det dags för årets traditionella julmarknad på Lödöse museum. Det blir - bland mycket annat - stickat, virkat, vävt, täljt, glasfusat och trådslöjdat när ett trettiotal medlemmar i föreningen Slöjd & konsthantverk kring älven dukar upp sina egentillverkade produkter till beskådan och försäljning. Fika, folkmyller och levande julmusik till det - och julstämningen är ett faktum.

Det brukar vara trångt och gemytligt i Lödöse andra helgen i advent. Då är det ”Jul i byn” med julstämning och aktiviteter i hela Lödöse. På Lödöse museum flyttar den ideella föreningen Slöjd & konsthantverk kring älven in med sin traditionella julmarknad.

Egentillverkat och närproducerat

-  ­Det blir bland annat stickat, virkat, mattor, träslöjd, smycken och föremål tillverkade med hjälp av så kallad glasfusing, tenntrådsslöjd och decoupage – en gammal teknik att dekorera vardagsföremål med vackra pappersmönster från till exempel servetter, utlovar Margit Hvid, ordförande i föreningen och en av arrangörerna av julmarknaden.

En och annan hemlagad maträtt förknippad med julen, som kalvdans och ost, lär också dyka upp i försäljningsstånden. Men ingenting har köpts in på annat håll, för att säljas här.

-  Gemensamt för allt som säljs på marknaden är att det är egentillverkat av medlemmarna i föreningen, intygar Margit Hvid, som i många år arbetat ideellt i föreningen, som har till uppgift att värna om hantverkets bevarande i trakten kring Lödöse och Göta älv.

Medeltidsinspirerade klappar i museets butik

På Lödöse museum gör man sitt bästa för att bidra till julstämningen: I kaféet finns lussekatter, kaffe och annat gott och museets butik har laddat upp med fina julklappar. Vad sägs till exempel om historiskt glas, nydesignade smycken efter medeltida förlagor, smide, stengods och ekologiska hudvårdsprodukter från Burd's bees och Humlekrus?

Sist, men inte minst, blir det levande julmusik med Hjärtums spelmanslag och lotteri med fina vinster.

Varmt välkommen till en modern och gemytlig julmarknad med medeltidskänsla!

Tid: Lördagen den 6 december, klockan 11-15

Plats: Lödöse museum