Sprakande födelsedagskalas när ​Lödöse museum fyller 50 år!

Tänk vad åren går! Det första museet i Lödöse öppnade på våren 1965. Det firar vi på söndag den 27 september kl. 11-16 med ett sprakande födelsedagskalas! Under dagen öppnar vi magasinen och visar arkeologiska fynd som inte tidigare visats, anordnar pilgrimsvandring och guidning i medeltida Lödöse, bjuder på medeltida musik och smakprov på medeltida mat. I minnenas café samtalar lokala kändisar med publiken om åren som gått.

En av Sveriges viktigaste städer
Lödöse var en av Sveriges viktigaste städer under medeltiden och landets enda hamn mot Västerhavet. Som handelsstad var den vida känd i Nordeuropa och handelsorganisationen Hansan hade en filial här. Stadens silhuett dominerades av en mäktig kungaborg, Lödösehus och här fanns också ett Sveriges få myntverk. Under hela medeltiden var staden i händelsernas centrum i både krig och fred. Av medeltidsstaden Lödöse finns idag nästan ingenting kvar ovan mark. Man kan med all rätta prata om staden som försvann.

Staden flyttades på 1400-talet närmare havet och levde vidare som Göteborgs medeltida föregångare under namnet Nya Lödöse. Hundra år av arkeologiska undersökningar med hundratusentals fynd ger oss möjlighet att berätta stadens fängslande historia.

Födelsedagskalaset
Vårt födelsedagskalas inleds med att museichef Jan Johansson hälsar välkommen, följt av tal av Perallan Orrbeck, styrelseordförande i Västarvet.

I ”Minnenas Café – för de som minns eller de som undrar” pratar vi om minnen och händelser under museets 50 år. Programledare är Ing-Marie Trägårdh, Lödöse museum. Tillsammans med gästerna Karin Rex Svensson, tidigare museichef för Älvsborgs Länsmuseum, Bjarne Färghage, f.d. kommunalråd i Lilla Edets kommun, Bertil och Greta Hedin och Hillevi Pettersson från museets stödförening tittar tillbaka på åren som gått. Nuvarande museichefen berättar om museets framtidsvisioner. Publiken är välkommen att delta i samtalet.

Under dagen får man smaka på medeltidsinspirerad och lokalproducerad mat från Ehrenhofers Lamm & Vilt i Lödöse och den lokala musikgruppen Bockfot spelar medeltidsmusik och bjuder på busiga upptåg.

Massor av aktiviteter
Födelsedagen är fylld av aktiviteter för besökarna. Fynden från medeltidsstaden är många och allt kan inte visas i utställningarna. Välkommen in vårt magasin tillsammans med museipedagog Marie Schmidt och se föremål du aldrig tidigare har sett. Visningen är till för både barn och vuxna.

En rolig utomhusaktivitet är pilgrimsvandring för barn under ledning museipedagog Jenny Brattén. Vandringen utgår från museet och under en timma hinner man både besöka prästens skrivstuga, utrusta sig med vandringsstav och gå hela vägen till Sankt Olofs träd.

I våra utställningar hittar du mycket som är intressant. Medeltidsutställningen ska du naturligtvis se. Är du däremot mer intresserad av Lödöses yngre historia så är du välkommen in i vår varvshistoriska utställning där medlemmar från varvshistoriska föreningen i Götaälvdalen berättar mera.

Pilgrimsutställningen

Lödöse stad var under medeltiden en handelsstad och som sådan besökt av många pilgrimer. Det är bland annat känt att Heliga Birgitta avreste härifrån ut i Europa. I utställningen Pilgrim2 - en förhöjd upplevelse

För dig som inte bara vill vara inomhus bjuder vi på en rundvandring utomhus i medeltidsstaden Lödöse. Under sakkunnig ledning av vår guide Ing-Marie Trägårdh besöker vi bland annat platserna för stadens kyrkor, myntverket, klostret, den kungliga borgen Lödösehus och stadens hantverkarkvarter.

Varmt Välkomna på Söndag!

För frågor och mer information:

Jan Johansson, museichef Lödöse museum
E-post: jan.johansson@vgregion.se