Välkommen på myntdag på Lödöse museum!

Välkommen till den årliga myntdagen på Lödöse museum på lördag 8 november. I år fokuserar vi på Västergötlands medeltida myntning med föredrag och myntutställning. Besökare kan också få sina gamla mynt identifierade.

Lödöse är en av de första medeltida städerna i Sverige som hade en egen myntning. De arkeologiska utgrävningarna under 1900-talet har visat att myntning förekom i Lödöse redan under 1100-talet. Sedan en lång tid tillbaka är myntdagen i Lödöse en årlig tradition i programverksamheten. I år handlar myntdagen om Västergötlands medeltida myntning. Vi visar också en myntutställning och det finns möjlighet att ta med dina gamla mynt och få dem identifierade.

Program för dagen:

Kl. 11.30: Från byteshandel till Euro. Föredrag av författaren Rolf Sandström.

Kl. 13.30: Västergötlands medeltida myntning. Proferssor Kenneth Jonsson föreläser.

Från kl. 14.30: Ta med dina mynt och få dem identifierade av experter från Göteborgs numismatiska förening.

Utställning av mynt och sedlar i hörsalen under dagen.

Myntdagen sker i samarbete med Göteborgs numismatiska förening och Gunnar Holsts stiftelse för numismatik.

För frågor och information:

Ing-Marie Trägårdh, Lödöse museum
E-post: ing-marie.tragardh@vgregion.se
Tfn: 010-4414381/86

Lödöse är Göteborgs medeltida föregångare. Lödöse museum ligger ca 4 mil norr om Göteborg. Varmt välkommen! www.lodosemuseum.se