Återigen nya rekordsiffror för Västerås besöksnäring

Västerås besöksnäring fortsätter mot nya rekordnivåer. Det visar preliminära siffror över kommersiella gästnätter första halvåret 2018, sammanställt av SCB på uppdrag av Tillväxtverket. När 2017 summerades visade samma statistik att antalet kommersiella gästnätter ökade med nästan 25 % mot föregående år. Ökningen fortsätter under första halvåret 2018 och totalt genomfördes 270 375 gästnätter i Västerås vilket är en ökning med nästan 50 % jämfört med samma period föregående år. Motsvarande ökning på Sverigenivå var i snitt 3 % vilket betyder att Västerås ligger långt över rikssnittet.

Ökningen av antalet gästnätter pekar starkt på att Västerås blir en allt mer populär destination att besöka. Första halvåret registrerades 270 375 gästnätter i Västerås vilket är en ökning med 48 procent mot samma period föregående år. 229 225 av gästnätterna ägde rum på stadens hotell vilket är en ökning med 53 procent. Även gästnätter på camping, stugbyar och vandrarhem har ökat med närmare 26 procent. Den ökade kapaciteten i form av The Steam Hotel och Comfort Hotel är bidragande orsaker till den kraftiga utvecklingen i Västerås gästnattstatistik.

– Det är otroligt glädjande att se att gästnattsutvecklingen fortsätter öka, både på privat- och affärsresesidan. Möten och evenemang fortsätter att vara en stark bidragare till stadens gästnätter, likaså ser vi att fler privatresenärer väljer Västerås på helger och lov och vi inväntar fortfarande sommarens statistik som vi hoppas visar en liknande trend, berättar Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit på Västerås Marknad & Näringsliv AB.

Internationella gästnätter har ökat stort

De internationella gästnätterna har fått en ordentlig skjuts under första halvåret med en ökning på närmare 100 procent, från cirka 15 000 till 30 000. De länder som visar störst ökning är bland annat Norge, Danmark, Tyskland, Schweiz och USA.

– De utländska gästnätterna står fortfarande för en begränsad del av det totala antalet gästnätter, cirka 11 procent. Därför är det roligt att se att denna målgrupp ökar så kraftigt som den gör det första halvåret. I år har vi startat en ny satsning mot den norska marknaden tillsammans med Visit Sweden. Därför känns det extra kul att de norska gästnätterna under första halvåret ökat med nästan 174 procent, fortsätter Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit på Västerås Marknad & Näringsliv AB.

Västerås Marknad & Näringsliv AB är Västerås stads marknads- och näringslivsbolag, och har som uppdrag att i samverkan med näringslivet, offentliga verksamheter, akademi och civilsamhället bidra till att öka Västerås attraktionskraft och utveckling. Bolaget arbetar strategiskt och operativt med att förtydliga och öka Västerås närvaro regionalt, nationellt och internationellt samt bidra till ökad kunskap, fler besökare och etableringar. Bolaget arbetar utifrån två affärsområden; Visit och Invest samt har en enhet för strategiska projekt.

Sofie Lidholm

Utvecklingschef Visit Västerås 021-39 01 19