Äventyraren Tony Berglund med i Guinness Rekordbok 2011

Äventyraren från Västerås, Tony Berglund som den 9:e maj i år sprang 100 meter nedför fasaden på ”Skrapan” i Västerås på 34.76 sekunder inför flera tusen åskådare är numera med i Guinness World Records 2011 bokupplaga.

Kategorin kallas för Rap Jump 100 m. Rekordet är med i inledningsdelen "Brev från redaktionen" som ett av huvudinslagen där även två bilder av Skrapan och Tony visas. - Att vara med i Guinness Rekordbok är en pojkdröm som har gått i uppfyllelse säger Tony.

Kort bakgrundsfakta

Världsrekordet sattes med minsta möjliga marginal. Det tidigare rekordet på 36.25 sekunder hade britten Steve Jones. Världsrekordförsöket övervakades och godkändes på plats av Guinness World Records egna kontrollant från London.- Det känns som jag både har övervunnit vädrets makter och min egen rädsla. Särskilt eftersom vi fick skjuta upp rekordförsöket en dag på grund av för stark vind. En upplevelse för livet, sa Tony Berglund. För att göra rekordförsöket möjligt var man tvungen att förlänga ”Skrapan” som för en dag blev Sveriges tredje högsta skyskrapa. En 20 meter hög fackverksställning byggdes tillfälligt upp på ”Skrapans” tak vilket gjorde att byggnaden blev dryga hundra meter hög.

Tony använde också en specialkonstruerad kolsyrekyld nedfirningsanordning som skulle förhindra repet från att smälta av den extrema värmeutvecklingen på nära 500 grader.

Kontaktinformation: Tony Berglund kan nås på 070-869 66 04

• rap jumping