Deltagarrekord när Sveriges budget- och skuldrådgivare möts i Västerås!

Varje år samlas kommunala budget- och skuldrådgivare, politiker och andra myndighetsföreträdare för de årliga BUS-dagarna. I år arrangeras dagarna i Västerås med nytt deltagarrekord då fler än 330 deltagare är anmälda till konferensen.

BUS är en yrkesförening för alla kommunala budget- och skuldrådgivare som arbetar för att hjälpa privatpersoner med stöd i sin ekonomi. Årligen samlas medlemmarna på föreningens konferens, BUS-dagarna. Konferensen erbjuder deltagarna seminarium och föreläsningar om aktuella frågor samt möjlighet att nätverka med kollegor från hela landet. Årets BUS-dagar arrangeras den 26-27 april på Aros Congress Center och samlar cirka 330 deltagare från hela Sverige vilket är ett nytt deltagarrekord. Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande i Västerås invigningstalar på konferensen som i år har temat ”balans i förändringen”. Bland talarna presenteras Sveriges konsumentminister Per Bolund som kommer att belysa den viktiga frågan kring överskuldsättning som ett samhällsproblem.

- Vi är otroligt glada och stolta över att vår konferens växer och att den är viktig, inte bara för budget- och skuldrådgivare utan också för våra samarbetspartners, chefer och politiker. Det händer mycket på överskuldsättningsområdet just nu och många frågor berör vårt arbete som budget- och skuldrådgivare. Därför känns det extra viktigt att komma samman, få information och utbyta erfarenheter, säger Ingvor Fahlén, ordförande i BUS-föreningen.

BUS - Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst - är en yrkesförening för landets kommunalt anställda budget- och skuldrådgivare. Föreningen jobbar med att stärka och tydliggöra yrkesrollen, samt satsar på kompetensutveckling för medlemmarna. Föreningen har ca 300 medlemmar vilket innebär att nästan alla av landets budget- och skuldrådgivare är medlemmar i föreningen.

För mer information om BUS-föreningen: www.busforeningen.se

Anna Nilsson, BUS-föreningen, Anna.M.Nilsson@boden.se, 0921-629 29

Sofie Lidholm, Västerås Convention Bureau, 021-39 01 19