Möten för miljoner i Västerås – lokala värdar hyllas

Under gårdagen delade Västerås Convention Bureau ut diplom till 2016 års mötesambassadörer i samband med den årliga ambassadörslunchen. Ambassadörerna är lokala värdar från akademi, politik, näringsliv, kommun och landsting. Förra året stod de värd för kongresser i Västerås för totalt 25,6 miljoner kronor.

Förra året arrangerades 23 nationella och 2 internationella kongresser i Västerås. Dessa möten har en tradition av att rotera på olika orter och arrangeras regelbundet av bransch- och medlemsorganisationer. Under kongresserna deltog 6 000 personer, vilket genererade fler än 8 000 gästnätter till besöksnäringen i Västerås.

– Västerås är en fantastisk mötesstad och tack vare våra lokala värdar arrangeras flera stora möten här varje år. Under ambassadörslunchen vill vi uppmärksamma de som genom sitt värdskap bidrar till att öka Västerås attraktionskraft och inom sin bransch visat Västerås i framkant, säger Sofie Lidholm som är försäljningsansvarig på Västerås Convention Bureau.

– Effekten av kongresser som arrangeras i Västerås är många. Det ekonomiska värdet är givetvis viktigt och förutom det så bidrar kongresser till att stärka destinationens varumärke och ger PR. Därtill är kongresser samhällsekonomiskt värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt attrahera talanger, investerare och företag, fortsätter hon.

60-talet ambassadörer medverkade
Under ambassadörslunchen deltog ett 60-tal lokala värdar från akademi, politik, näringsliv, kommun och landsting som har eller ska stå värd för kongresser i Västerås. Dessa möten har positiva turistekonomiska effekter för Västerås som stad och varumärke:

– Under 2016 gav kongresserna, tack vare lokala värdar, 25,6 miljoner kronor. Detta är lågt räknat så troligen är utfallet ännu högre, säger Sofie Lidholm.

Även 2015 var ett positivt år för Västerås då 22 nationella och internationella branschkongresser arrangerades till ett turistekonomiskt värde på över 23 miljoner kronor.

2016 års mötesambassadörer som mottog diplom under lunchen:

Västerås stadsbibliotek, Mälardalens högskola och Region Västmanland

Biblioteksdagarna