Socialdemokraternas partikongress till Västerås

I maj 2015 kommer staden fyllas av cirka 1 000 socialdemokrater under tre intensiva dagar. Bland annat deltar statsminister och partiordförande Stefan Löfven, finansminister Magdalena Andersson och utrikesminister Margot Wallström.

På Socialdemokraternas partikongress samlas 350 ombud från hela landet för att behandla frågor och inkommande motioner på nationell nivå. På den senaste partikongressen 2013 i Göteborg, beslutades det att en partikongress som genomförs efter ett valår ska vara tematiskt uppbyggd och därför kommer kongressen pågå färre antal dagar. Temat för partikongressen i Västerås är ”Framtidens jobb, framtidens folkrörelse”.

-  Att Socialdemokraterna väljer att lägga partikongressen i Västerås visar att man är intresserad av de lösningar som vi har för fler jobb. Socialdemokraterna i Västerås är kända för att sätta offensiva satsningar på jobben och skolan främst. Västeråsmodellen där unga arbetslösa får jobb på halvtid och studier på halvtid är numera en del av Socialdemokraternas nationella politik, säger Anders Teljebäck.

Det är inte första gången Västerås står som värdstad för en politisk kongress. Staden är populär för många olika politiska partier där kongresser pågår både på riks-, kommun- och ungdomsförbundsnivå. Förra veckan stod det även klart att SSU lägger sin förbundskongress i Västerås, augusti 2015.

-  Vi är otroligt glada att Socialdemokraternas partikongress arrangeras i Västerås. Ett möte av den här karaktären är otroligt värdefullt för staden. Vi får besökare från hela landet som får uppleva Västerås och mötet genererar ungefär 2 000 gästnätter till stadens hotell. Turistekonomiskt väntas mötet inbringa ca 6 400 000 kr under de tre dagarna, säger Catarina Söderholm, projektledare Västerås Convention Bureau.

För mer information, var vänlig kontakta:

Anna Nikula Wikström, studie- och organisationsombudsman, Socialdemokraterna Västmanland, anna.nikula-wikstrom@socialdemokraterna.se, 021-10 17 26

Catarina Söderholm, projektledare, Västerås Convention Bureau, catarina.soderholm@vasteras.se, 021-39 01 25

• socialdemokraterna
  • partikongress
  • stefan löfven
  • västerås convention bureau

Västerås Convention Bureau är en icke vinstdrivande organisation vars uppdrag är att marknadsföra Västerås som mötesstad. Genom samverkan med besöksnäringen bidrar Västerås Convention Bureau till att förbättra mötesplatsen Västerås så att fler möten förläggs i staden. Västerås Convention Bureau är ett partnerskap mellan aktörer inom mötesindustrin och Västerås stad, Landstinget Västmanland samt Länsstyrelsen i Västmanlands län. Västerås Convention Bureau är en del av Västerås & Cos verksamhet.