Tiotusentals klassiska amerikanska bilar intar Västerås

Årets största motorfest Power Big Meet sker i Västerås när en av världens största utställning av amerikanska bilar rullar in i staden 4-6 juli. På Johannisbergs flygfält pågår även Europas största prylmarknad Power Swap Meet. I samband med evenemanget erbjuds en mängd andra aktiviteter utanför utställningsområdet.

Utställning & Swap Meet: Fler än 10 000 bilar från cirka 30 olika länder förväntas delta i evenemanget. På Johannisbergs flygfält är det utställning av bilarna och på fredag och lördag sker bilbedömning i 11 klasser. Kommunstyrelsens ordförande i Västerås, Ulla Persson, delar ut The City of Västerås Award. På flygfältet pågår även Europas största prylmarknad Power Swap Meet med en mer än 5 kilometers lång marknadsgata under alla dagarna.

Finbilscruising: På fredagen sker den klassiska finbilscruisingen där cirka 200 särskilt utvalda bilar rullar genom Västerås City med start kl. 17.00 och i samband med denna pågår en SMS röstning om bästa cruisingekipaget.

Drop-in dop och vigsel: Under fredagskvällen håller Svenska kyrkan vigsel och dop i tält vid färjkajen. Jerker Alsterlund som är initiativtagare till detta utsågs till Årets förnyare 2013 inom Svenska kyrkan.

Cruising: Arrangeras fredag och lördag kl. 17.00-01.00 och tusentals åskådare kommer att beskåda bilarna från vägkanten.

Laglig Burnout och Motodromshow: På Hällaområdet kommer det finnas möjlighet att se laglig burning.

Power Meet Radio: Vår Radio 93,7 sänder live mellan 17-01 med reportage, musik och trafikinformation under arrangemanget.

Västerås stad klimatkompenserar evenemanget genom att köpa 100 utsläppsrätter motsvarande 100 ton koldioxid från Svenska Naturskyddsföreningen.

Aktuella länkar: Power Big Meet Johannisberg www.bigmeet.com
Samlad information om övriga aktiviteter.

För mer information vänligen kontakta:

Klas Brink, Cruising arrangör, på uppdrag av Västerås & Co, 0704 -20 22 50

Kjell Gustafson, Huvudarrangör av Power Big Meet, 073-386 10 88