Världsrekordförsök: Svensk äventyrare ska springa snabbare än Usain Bolt nedför 100 m hög skyskrapa

Datum och tid: Lördagen den 8 maj klockan 16.00

Plats: ”Skrapan” i centrala Västerås

I maj genomför den svenske äventyraren Tony Berglund ett världsrekordförsök i Vertical Run inom ramen för Guinness World Records. Försöket innebär att han springer med ett rep 100 meter nedför fasaden på en skyskrapa i Västerås. Målet är att slå världsrekordet samt att göra det snabbare än Usain Bolt.

– Mitt mål är att slå världsrekordet i Vertical Run, och att dessutom göra det snabbare än Usain Bolts 9,58 sekunder på 100 meter, men nedför. Riskbedömningen blir mer avancerad i den hastigheten, men jag vill att rekordet ska bli svårslaget, säger Tony Berglund.

Det tidigare världsrekordet i Vertical Run, på 36.25 sekunder, innehas av britten Steve Jones. Världsrekordförsöket övervakas av Guinness World Records egna kontrollanter från London på plats i Västerås.

Genom en ställning på taket förlängs Västerås tredje högsta byggnad och blir 100 meter hög för en dag vilket är den tredje högsta skyskrapan i Sverige. Rekordförsöket sker genom att Tony Berglund använder sig av en militär nedfirningsteknik, som innebär att han springer längs ett rep nedför byggnadens fasad.

Den höga farten på uppemot 90 km/h ger en värmeutveckling på nära 500 grader, som innebär risk för att repet smälter. Därför har en specialkonstruerad kolsyrekyld nedfirningsanordning tagits fram.

Förberedelserna inför världsrekordförsöket pågår för fullt just nu.

Ackreditering

Obligatorisk ackreditering sker på  http://www.vasterasmalarstaden.se/pressmeddelanden_s641.html

Medtag presslegitimation.

Pressbilder, nyhetsgrafik och multimedia

Kommer att finnas för nedladdning från: http://tinyurl.com/ye82zo4

För intervjuförfrågningar och mer information, kontakta:

Linda Jonas, pressansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 14, linda.jonas@vasteras.se

Bakgrundsinformation

Nuvarande rekord

Det nuvarande Guinnessrekordet är klockat till 36.25 sekunder och utfördes av Steve Jones, den 16 mars 2009 på Spinnaker Tower i Portsmouth, England.

Vertical Run

Vertical Run är en militär nerfirningsteknik som utvecklades i slutet på 1960-talet, för att säkert och snabbt förflytta sig från en helikopter till marken när en trupp var utsatt för beskjutning. Tekniken används idag av militär och polis när man forcerar byggnader under strid eller vid gisslansituationer. I slutet av 1980-talet startades en kommersiell verksamhet i Australien där tekniken lanserades som en äventyrsupplevelse.

Vertical Run i Västerås

Idag finns Vertical Run som upplevelse och aktivitet i Västerås, vilket är den enda platsen i norra Europa. Med hjälm, klättersele och handskar tar du på ett säkert sätt klivet ut på väggen och får en hisnande upplevelse.

Äventyraren Tony Berglund

Tony Berglunds livsresa har uppmärksammats bland annat i Agneta Sjödins bok Vändpunkter och i Malou von Sivers program Efter Tio på TV4. Efter en stökig, våldsam ungdomstid blev Tony elitsoldat i ett fallskärmsjägarförband där han bland annat lärde sig nerfirningstekniken Vertical Run. År 2002 deltog han i The Swedish Aconcagua Expedition, en dramatisk bergsexpedition som kantades av dödsoffer och där han själv undkom döden med en hårsmån efter att ha räddat livet på sin klätterkamrat. Två år senare solopaddlade han från Kiel till London för ett möte med entreprenörsikonen Sir Richard Branson. Idag jobbar han med upplevelsebaserade aktiviteter mot företag och allmänhet. Tony är en flitigt anlitad föreläsare som vill visa på att människan har makten att göra val gentemot sina egna mentala rädslor. Dessa utgör ofta individens största hinder när det gäller att våga ta risker i syfte att nå sina uppsatta mål.

Tekniska utmaningar

Byggnaden Skrapan är 81 meter hög och stod klar 1990. Med påbyggnation på taket i form av en ställning blir Skrapan 100 m hög för en dag vilket är den tredje högsta skyskrapan i Sverige. Ett kolsyrekylt friktionsbromssystem förhindrar repet från att smälta.

Om Guinness World Records

Guinness World Records är den mest erkända auktoriteten när det gäller rekord i världen. Den första boken publicerade 1955 och idag ges den ut i mer än 100 länder på 25 språk. Den är den mest sålda copyright boken genom tiderna, med mer än 3 miljoner sålda exemplar varje år. Guinness World Records är en del av Jim Pattison Group, (JP Group) ett av Kanadas största privatägda företag.

Sponsorer

Huvudsponsor är Mälarenergi Stadsnät och övriga sponsorer är Västmanlands Läns Tidning, Exit US, Loopia, Vigo Anderson, Mimer och ICA Supermarket Skrapan. Arrangerande samarbetspartners är Tony Berglund AB, Västerås & Co, Citygalleriorna, Västerås Citysamverkan, Fallskärmsklubben Aros, Västerås Klätterklubb, Frema, Nehrer Event, Peak Experience, Remshagen Mediaproduktion, CHE-Produktion, Blue Sky AB, Mälardalens Brand- och Räddningsförbund, Polisen Västmanland, Ambulanssjukvården Västmanland, Västmanlands Lokaltrafik, Västerås Stad.

• skrapan
  • västerås mälarstaden