Västerås Cityfestival 25-årsjubilerar med 200 programpunkter och 15 scenområden

Mälardalens största stadsfestival- Västerås Cityfestival 25-årsjubilerar. Festivalen bjuder på över 200 programpunkter och 15 scenområden. Det bjuds på ett gediget program för stora som små besökare. Massor av musik, barnaktiviteter, dans, prideparad, marknadsstånd och karuseller, streetbasket och många fler aktiviteter. På Fiskartorget underhåller flera av Sveriges toppartister.

Årets festival pågår 29 jun-1 jul. Festivalen är ett samverkansprojekt, där Västerås Marknad & Näringsliv AB tillsammans med stadens kulturliv, studieförbund och olika aktörer arbetar för att göra festivalen till en bred folkfest. I år finns det 15 scenområden med olika aktiviteter att välja på. Även restauranger och lokala handlare flyttar ut på gatan för att delta i festivalyran.

- Vi har fem nyckelord som vi jobbar med kontinuerligt i festivalen. Mångfald, säkerhet, jämställt, tillgänglighet och miljömärkt. I år satsar vi extra mycket på aktiviteter på dagtid samt på säkerhetsarbetet. Vi har ett trygghetsnummer till en trygghets/ledningscentral som du kan ringa om du känner dig otrygg eller om du tror att det finns en risk för en olycka. Tillsammans med VafabMiljö satsar vi också extra mycket på att källsortera matavfall vid det nya mattorget på Stora Torget säger Alf Westerdahl, marknadschef på Västerås Marknad & Näringsliv som är huvudarrangör för Västerås Cityfestival.

Några inslag och nyheter från årets festivalprogram presenteras nedan (med reservation för ändringar). För senaste uppdateringarna och fullständigt program samt tider se festivalens hemsida.

På Mimerscenen inleds torsdagen med akter av Anton Hagman, Peg Parnevik och Hov1 och avslutas med Kapten Röd. På fredagen spelar Miriam Bryant, Norlie & KKV, Vendela ft Amin Violin och DJ-akten med Nause avslutar kvällen. Lördagen inleds med Promoe och Hearts & Colors. Kvällen fortsätter med en akt av Oskar Linnros och sedan Amin Violin tillsammans med Edi Sax. Slutligen presenteras en DJ-akt med Rebecca och Fiona.

Festivalen poddar live

Nytt för i år är Boost and Business Festivalpodd, som finns på plats under alla festivaldagarna. Lyssna, eller kika förbi, på artistintervjuer och festivalsnack och håll dig boostad genom hela festivalen! Titta förbi podden live i skyltfönstret på Sturegatan 12 eller på Boost and Business Facebook. Bakom poddmicken sitter Lovisa och Fahrim, två unga entreprenörer med många olika företag och projekt igång.

Tårtkalas mitt i festivalvimlet

Kom på tårtkalas och fira Västerås Jubileumsår 2017 mitt i festivalvimlet! Under lördagen 1 juli kl. 14.15 bjuds det på tårta, underhållning av Västerås Youth Marching band och tal på Vasaplan, utanför Centra.

Ny Rockabillyscen, Stora Gatan/Sturegatan

I år har Västerås Cityfestival fått en ny scen till sitt program, Rockabillyscenen, som bjuder på fartig rockabillymusik under hela lördagskvällenmed Topcats som inledning den 1 juli.

Experimentera med ljud på expectrum

Vad behövs för att skapa ljud? Hur uppfattar vi ljud? Kan man spela på en grönsak? Kom och skapa, upptäck och experimentera med ljud på expectrum.

Nytt mattorg, Stora Torget

Vi centrerar matförsäljning till ett nytt mattorg på Stora torget med fler än 25 foodtrucks som kompletteras med ordinarie restaurangers uteserveringar.

Hyllning av Västerås vardagshjältar sker på Mimerscenen på fredagen då modiga västeråsare uppmärksammas.

Singer/Songwriter, Stadshusets borggård

På torsdagen kan man bland annat njuta av Stina Elg, Lovisa Krantz och Chris Kläfford på Stadshusets borggård.

Country Side, Stora Gatan/Sturegatan

På fredagsvällen spelar bland annat Haywireband, Dandelion Fields och Sentiment Falls.

Västerås Pride 2017, Regnbågstorget på Hantverkargatan

Regnbågstorget är Västerås Pridefestivals officiella festivalscen, men Västerås Pride 2017 har även aktiviteter på andra platser runt om i city. Västerås Prideparad dansar genom Västerås city under lördagseftermiddagen för att fira utvecklingen av hbtq-rättigheter. Paraden startar vid Stora Torget avslutas på Fiskartorget där tal och uppträdande väntar.

Allsång med Joyvoice, Stadshusets Borggård

Joyvoice är en pop- och rockkör där alla är välkomna att sjunga! Kören bjuder på massor med härlig, positiv energi och åldrar från 17 år och uppåt!

Åasen, Stadsparken

Här kan du åka med upplevelsetåget, prova på basket och capoeira, spela pingis och sjunga allsång, måla och göra vindskulpturer samt prova på Thailändsk dans och mycket mer.

Festivaltält

Flera resturanger bygger ut sina populära terrasser och bjuder på många nostalgitrippar. Artister som Thomas Di Leva och Jan Johansen gästar tälten tillsammans med flera olika trubadurer och coverband. Det bjuds på Tropical Mix Disco och Nostalgi Disco.

@Live-scenen, Munkgatanoch The Localscenen, Stora Gatan/Sturegatan

Här finns det möjlighet att se en mängd lokala band som spelar inom olika genre.

We Run 021, Stora Gatan

Här händer hur mycket som helst! Dansmaraton, talangjakt, streetbasket, live performance, musiktävling, Dance Battles och mycket mer.

Biljettinformation

Endag- och tredagarspass till Mimerscenen som är entrebelagd går att köpa i biljettkassorna utanför entréerna till Fiskartorget samt via ticketmaster.se. Endagspass: 100 kr. Tredagarspass: 300 kr.

Obs kontantfri entré from kl 21.00

I år tar Västerås Cityfestival ett första steg till att bli en kontantfri festival. Därför kommer entrén till Mimerscenen/Fiskartorget att vara kontantfri från kl. 21.00 alla festivaldagar.

För mer information, senaste uppdateringar och vad som händer under festivalen besök vår hemsida, Facebooksida och Instagram

För mer information kontakta:

Alf Westerdahl, evenemangsansvarig, Västerås Marknad & Näringsliv AB, 021-39 01 15

Linda Jonas, PR-ansvarig, Västerås Marknad & Näringsliv AB, 021-39 01 14