Västerås Cityfestival tar sikte mot nya rekord

Idag den 25:e juni startar Västerås Cityfestival. Festivalen bjuder som brukligt på ett gediget program för alla besökare. Under tre dagar bjuds det på alltifrån musik, barnaktiviteter, marknadsstånd och karuseller till dans, hattparad, stand-up, finsk punkrock och Prideparad. Dessutom spelar några av Sveriges hetaste artister på Fiskartorget med Eurovisionvinnaren Måns Zelmerlöw som extra dragplåster.

I år innehåller festivalen ett brett program som passar många målgrupper. I festivalområdet ryms inte mindre än tio scener/områden och sex festivaltält. Det finns något för de allra flesta att se och upptäcka.

- Vi har även en bra line-up med artister som når en bred publik. Vi har sålt mycket förköpsbiljetter och tror på en bra publiktillströmning och tar sikte på det gamla rekordet på 35 000 sålda biljetter till Mimerscenen på Fiskartorget säger Alf Westerdahl, evenemangsansvarig på Västerås & Co som är huvudarrangör för Västerås Cityfestival.

Under torsdagen spelar Medina och Magnus Uggla som gör sin första spelning på sin sverigeturné och kvällen avslutas med två DJ akter; Rodlund och Hewie samt Stockholm Syndrome. Eurovisionvinnaren Måns Zelmerlöw är det stora dragplåstret på fredagen och följs av Norlie & KKV och DJ Albin Myers. Lördagskvällen inleds med hip-hop stjärnan Linda Pira och fortsätter med hårdrocksbandet Mustasch och slutligen en DJ akt med Nause.  Lokala DJ´s spelar före de stora DJ akterna.

Några nya inslag och höjdpunkter från årets festivalprogram presenteras nedan (med reservation för ändringar). För senaste uppdateringarna och fullständigt program samt tider www.vasterascityfestival.se

Soul Train Västerås, Fiskartorget

Afterwork på Fiskartorget med Soul, Funk och Disco från 1970 till idag.

Akustiska Musikfestivalen, Stadshusets borggård

På torsdag kan man bland annat njuta av Felicia Nielsen a.k.a Shoutin' Red på Stadshusets borggård. Hon har kallats "det svenska countryblues-hoppet" och spelar traditionell oldtime blues och folkballader.

@Live-scenen, Munkgatan och Stora-Torgscenen, Stora torget

Här finns det möjlighet att se en mängd lokala band som spelar inom olika genre. Balkanmusik, bluesrock, dödsmetall, Chicago blues, punk, jazz, reggae och hip-hop.

Street dance battle, We Run 021, Stora Gatan

Se ungdomar göra upp en mot en i dansakter gentemot varandra.

Åasen, Stadsparken

Prova på Parkour

Västerås Comedy Festival, Stadshusets borggård

Fler än 30 komiker från hela landet, äntrar scenen. Det kommer vara en enorm variation av humorstilar och erfarenhet bland kvällens komiker, allt från de lite färskare framtidshoppen till rutinerade rikskända komiker bland andra Thomas Järvheden och Janne Westerlund. FEM TIMMAR stand up! Under kvällen koras även vem som egentligen är Roligast i Västerås! I denna tävling kommer alla stadens lokala ”standup-rookies” göra upp om publikens gunst när de tävlar mot varandra i stand up.

Västerås Hattparad, ,Hantverkargatan

Femton stycken erfarna florister från hela Sverige kommer att med sin kreativitet och hantverksskicklighet skapa fantastiska blomsterhattar och matchande floristiska väskor.

Varda Festivaltält, Hantverkargatan samt Brasserie Stadsparken, Stadsparken

Restaurang Varda och Brasserie Stadsparken bygger ut sina populära terrasser och bjuder bland annat på live Rock´n Roll show, Nostalgidisco, Beatles och Abba-show samt 80 tals influerade akter.

Sverigefinska Torget, Stora Torget

Hela lördagen går i sverigefinnarnas tecken på Stora-Torgscenen. 13% av Västmanlands befolkning består av sverigefinnar vilket man vill synliggöra. Barnföreställningar, hip-hop, stand up, Markus Krunegård och punkbandet Perkele kommer att underhålla på scen.

Biljettinformation

Endag- och tredagarspass går att köpa i biljettkassorna utanför entréerna till Fiskartorget samt via ticnet.se. Endagspass: 100 kr. Tredagarspass: 300 kr.

För mer information, senaste uppdateringar och vad som händer under festivalen besök vår hemsida, Facebooksida och vår Instagram:  vasterascityfestival.se ,facebook.com/VasterasCityfestival eller instagram.com/vasterascityfestival/

För mer information kontakta:

Alf Westerdahl, evenemangsansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 15

Annika Nehrer, Projektledare Västerås Cityfestival, 073-853 58 46