Västerås Convention Bureau - Ny satsning för att öka antalet möten, kongresser och events i Västerås

Västerås vill fortsätta att utvecklas som en av Sveriges främsta mötesstäder och har tillsammans med aktörer inom mötesindustrin bildat Västerås Convention Bureau

Västerås Convention Bureau kommer att arbeta med försäljning och marknadsföring av Västerås som mötesdestination för nationella och internationella möten, kongresser och konferenser samt events. Västerås Convention Bureau (CVB) är ett partnerskap mellan aktörer inom mötesindustrin och en del av Västerås & Cos verksamhet.

– Västerås är en attraktiv och expansiv framtidsstad där det händer mycket. Vi är glada för denna satsning tillsammans med näringen som skapar förutsättningar för att öka destinationens attraktionskraft som mötesstad säger Eva Little, tf stadsdirektör för Västerås stad.

– Vi arbetar sedan länge tillsammans med mötesindustrin för att attrahera möten till Västerås men genom att formalisera arbetet och bilda Västerås Convention Bureau får vi även tillgång till ett helt nytt nätverk i Sverige, Swedish Network of Convention Bureaus. Vi får också möjlighet att ingå i ICCAs nätverk och ta del av deras databas och övriga tjänster. Västerås är starka inom en rad områden till exempel inom automation, kraft och logistik och det finns många som Västerås CVB kan samarbeta med och stötta på olika sätt även lokalt, för att möjliggöra för fler möten i Västerås säger Jan Johansson, marknadsföringschef på Västerås & Co.

Styrgruppen för Västerås Convention Bureau består av representanter från Västerås & Co, Västerås stad, Landstinget Västmanland, Västerås Hotellgrupp, Aros Congress Center, Mälardalens högskola, Västmanlands Kommuner och Landsting, samt Länsstyrelsen i Västmanlands län. Inom kort rekryteras en försäljningsansvarig till Västerås CVB.

För mer information kontakta:

Jan Johansson, Marknadsföringschef, Västerås & Co, 021-39 01 11, 0765-691211

Sussie Ax, Representant för Hotellgruppen i Västerås, 021-10 10 17, 0703-42 22 56

Linda Jonas, PR-ansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 14, 0765-69 31 76

*En Convention Bureau är en icke vinstdrivande organisation som med hjälp av nationella och internationella möten och evenemang bidrar till utveckling och marknadsföring av en ort/region. En stor del av arbetet handlar om att stötta personer på destinationen i att vilja, våga och kunna ansöka om och bjuda in till nationella och internationella möten på orten.

* Swedish Network of Convention Bureaus är ett gemensamt nätverk för svenska Convention Bureaer.  ICCA är en världsomspännande organisation för mötesindustrin med 900 medlemsföretag i 87 länder.