Västerås står som värd för stor innovationskongress 2015

När Swedish Incubators & Science Parks (SISPs) årskongress, Sveriges Innovationsriksdag 2014, avslutades i Göteborg i veckan stod det klart att stafettpinnen för nästa års kongress lämnas över till Västerås. Våren 2015 välkomnas 250 deltagare till Västerås för den två dagar långa kongressen.

På Sveriges innovationsriksdag träffas ledande politiker, beslutsfattare och näringslivsföreträdare tillsammans med Sveriges inkubatorer och science parks för att diskutera hur man bäst kan stärka landets attraktionskraft och stimulera innovation.

Ansökan om Sveriges Innovationsriksdag 2015 är ett samarbete mellan Västerås Science Park och Västerås Convention Bureau.

–  Det känns verkligen jättekul att Västerås Science Park kommer att stå värd för Sveriges Innovationsriksdag 2015; det är en fantastisk möjlighet som vi fått! Alla Sveriges Inkubatorer och Science Parks, politiker och media kommer hit. Vi kommer att se till att göra det mesta och det bästa av denna möjlighet att visa på den starka innovationskraft och entreprenörskapsanda som finns här i Västerås, säger Caroline Drabe, Vd för Västerås Science Park och Erik Asph Hennerdal, Vd för Create Business Incubator Mälardalen.

Många stora namn förväntas delta på kongressen i Västerås. Bland talarna på årets kongress i Göteborg återfanns riksdagsledamöter, Almi, Volvo och Stora Enso, samt en rad innovativa företag från Sveriges inkubatorer och science parks.

–  Vi är otroligt glada att vår ansökan lett till att SISP har valt Västerås som värdstad. Nu får Västerås Science Park en fantastisk möjlighet att påverka programmet och stärka Västerås varumärke på Sveriges ledande mötesplats för innovationer. Kongresser av detta slag gynnar det lokala näringslivet och vi får en möjlighet att visa upp mötesstaden Västerås, säger Sofie Tervaniemi, Försäljningsansvarig på Västerås Convention Bureau.

För mer information, var vänlig kontakta:

Caroline Drabe, VD, Västerås Science Park, 0709-36 98 60

Erik Asph Hennerdal, VD, Create Business Incubator, 0739-69 51 30

Sofie Tervaniemi, Försäljningsansvarig, Västerås Convention Bureau, 021-39 01 19

Sveriges Innovationsriksdag

Sveriges Innovationsriksdag är namnet på Swedish Incubators & Science Parks (SISPs) årskongress. Här samlas företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks och politiker, beslutsfattare och näringslivsrepresentanter för dialog, erfarenhetsutbyte och inspiration Läs mer på: http://www.sverigesinnovationsriksdag.se

Swedish Incubators & Science Parks - SISP

Swedish Incubators & Science Parks - SISP - är den medlemsbaserade branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. SISP har 63 medlemmar över hela Sverige som tillsammans har över 5 000 företag med drygt 70 000 sysselsatta. Fokus ligger på kunskapsbaserade, tillväxtorienterade företag och medlemmarna driver tillsammans drygt 70 fysiska mötesplatser, erbjuder operativ affärsutveckling, driver eller samverkar ofta med kluster samt har Triple Helix-förankring. Flera medlemmar driver också affärsängelnätverk och såddkapitalfonder för investeringar i tidiga skeenden i tillväxtbolags uppbyggnad. Medlemmarnas verksamheter bidrar till näringslivsförnyelse, tillväxt och fler kunskapsintensiva arbetstillfällen. Läs mer på: www.sisp.se

Västerås Science Park

Västerås Science Park är en av Sveriges största teknikparker, med över 240 medlemsföretag. Det är en utvecklande miljö och mötesplats där idéer, kunskap och kreativitet möts och utvecklas. De verkar i och för hela Västmanland och har ett brett nätverk av investerare, leverantörer och intressenter. Västerås Science Park erbjuder tillväxt till näringsliv, akademi och samhälle genom att etablera relationer och ge stöd åt företag som vill utvecklas.  För mer information besök verksamheten på: www.vasterassciencepark.se.

• kongress
  • sisp
  • västerås science park
  • sveriges innovationsriksdag
  • entreprenör
  • swedish incubators & science parks
  • teknik
  • innovationskongress
  • västerås convention bureau

Västerås Convention Bureau är en icke vinstrivande organisation vars uppdrag är att marknadsföra Västerås som mötesstad. Genom samverkan med besöksnäringen bidrar Västerås Convention Bureau till att förbättra mötesplatsen Västerås så att fler möten förläggs i staden. Västerås Convention Bureau är ett partnerskap mellan aktörer inom mötesindustrin och Västerås stad, Landstinget Västmanland samt Länsstyrelsen i Västmanlands län. Västerås Convention Bureau är en del av Västerås & Cos verksamhet.