Västerås utvecklar besöksservicen

Från 1 oktober 2019 kommer Västerås Tourist Center att stänga den fysiska butiken på Kopparbergsvägen 10, expectrums entré. Därmed upphör också försäljningen av biljetter och souvenirer.

- Vi har märkt en drastisk minskning av besökare de senaste åren, både av turister och biljettköpare, så detta är en naturlig utveckling. Dagens turister söker sin information främst via internet och sociala medier.Samma sak gäller biljetter. De allra flesta köper via nätet. Nu riktar vi om vår verksamhet till att vara där besökaren är. Detta möjliggör också att vi får mer tid till att träffa våra aktörer och utbilda de som dagligen möter stadens besökare. Många städer som till exempel Malmö, Uppsala och Norrköping har redan gjort den här omställningen, säger Pernilla Törngren, chef på Västerås Tourist Center.

Västerås Konserthus och Västmanlands Teater kommer själva att ansvara för sin egen biljettförsäljning och kommer att utöka sina öppettider för den som vill köpa sina biljetter på plats. För den som inte har möjlighet att köpa biljetter via nätet går det också att ringa till Ticketmaster på +46 77 170 70 70 för personlig service.

Souvenirer finns redan idag att köpa i handeln, bland annat i butikerna Rosa Hörnet och 103 Kvadrat. De är dessutom auktoriserade InfoPoints och kan tipsa sina besökare om vad som finns att se och göra i Västerås.

- Att vi stänger det fysiska Tourist Centret är inte en besparing utan en omställning och satsning, vi kommer bli mer tillgängliga än i dag och bli bättre och snabbare i våra digitala kanaler. Vi får dessutom tid till att fokusera mer på destinationsutvecklingen, säger Eva Lilja, VD Västerås Marknad & Näringsliv

Det upplevelsebaserade showroom som finns på expectrum kommer att finnas kvar, men obemannat. Här får nyfikna besökare även i fortsättningen chansen att utforska Västerås som besöks- och etableringsort genom inspiration, teknik och kreativa utställningar. Det kommer även finnas kartor och besöksmaterial som turisten kan hämta.

InfoPoints – En InfoPoint är en bemannad turistserviceplats utmärkt med det vit/gröna InfoPoint-märket. Det kan till exempel röra sig om en butik, ett hotell eller restaurang som kan ge turistisk information där besökarna är. Ansvaret för att InfoPoint-märket används korrekt ligger hos en auktoriserad turistinformation eller ett auktoriserat turistcenter.

Västerås Marknad & Näringsliv är en auktoriserad turistinformation.

• expectrum

Västerås Marknad & Näringsliv AB är Västerås stads marknads- och näringslivsbolag, och har som uppdrag att i samverkan med näringslivet, offentliga verksamheter, akademi och civilsamhället bidra till att öka Västerås attraktionskraft och utveckling. Bolaget arbetar strategiskt och operativt med att förtydliga och öka Västerås närvaro regionalt, nationellt och internationellt samt bidra till ökad kunskap, fler besökare och etableringar. Bolaget arbetar utifrån två affärsområden; Visit och Invest samt har en enhet för strategiska projekt.

Pernilla Törngren

Chef Västerås Tourist Center 021-39 01 01