Dokumentärfoto i fokus

Nu på söndag inleds en period med dokumentärfoto i fokus på Västerbottens museum. Lagom till julledigheterna avrundas det hela med en rad filmer av och om Sune Jonsson.

Först ut i temasatsningen är Niclas Östlind som föreläser klockan 15 i Bio Abelli på söndag på temat ”Från blå hus till gruvor, fabriker och varv – om den svenska dokumentärfotografins storhetstid (och förfall)”. Han har särskilt studerat 1970-talets svenska fotografi och ger sin bild av epoken. Niclas Östlind är curator och doktorand vid Högskolan för fotografi i Göteborg och disputerar på sin avhandling i ämndet inom kort. Föreläsningen samarrangeras med Sällskapet Sune Jonssons vänner och ABF.

Till helgen öppnas också en ny utställning i Sune Jonsson Bildrum, ”Sune Jonsson – fotografen, filmaren, författaren”. Utställningen presenterar fotografens livsverk närmare med texter som finns publicerade i tidskriften Västerbotten nr 4 2000, som nu finns i nytryck.

Sällskapet Sune Jonssons vänner presenterar lagom till höstens tema en hemsida fylld av information om Sune Jonssons gärning och om det arbete som nu pågår i museets och sällskapets regi. (www.sunejonsson.se)

Film

Under julhelgerna kommer fyra av Sune Jonssons arbetsfilmer att visas. Under lång tid följde Sune Jonsson småbrukaren Irene Nilsson i Varpsjö, Åsele och redovisade i filmen Ett Småbrukarår hennes liv och uthålliga arbete med sitt jordbruk under ett år, 1969-70.

På samma sätt gjorde han 1974-78 filmen Ett fiskarår om yrkesfiskaren Helge Sundström i Täfteå, 1985-87 filmen Ett bondeår i norr om Henrik Holmbergs jordbruksföretag i Herrgårdsfäboda, Robertsfors och 1989-92 filmen Fjällbonden – året på Blomhöjden med Gösta Åström och hans sambo skånskan Marianne Carlsson i norra Jämtland.

Dessutom visas vid tre tillfällen filmen om Sune Jonsson; Mot glömskans tyranni från 1989 av Gunnar Källström och Marianne Gillgren/SVT.

FAKTA OM SUNE JONSSON:

Sune Jonsson (1930–2009) är en av Sveriges främsta dokumentärfotografer. Han tilldelades 1993 det internationellt uppmärksammade Hasselbladspriset, ett fotografins nobelpris, och har erhållit två hedersdoktorat, 1995 vid Sveriges lantbruksuniversitet och 2001 vid Umeå universitet för sitt mångåriga och unika dokumentationsarbete. Kortfattat har han beskrivit sin syn på vad dokumentärfotografi är med orden:

”Ett dokumentärt arbete vänder sig inte till den estetiske finsmakaren, den förströdde konsumenten, utan till människor med vitalt behov att öka sitt vetande, förvandla förmedlade miljöer, epoker, naturstycken till personligt erfarenhetsstoff, något att berika sitt inre landskap med. ”

Västerbottens museum förvaltar numera hela hans efterlämnade arkiv och verkar för att i sina nya lokaler skapa ett centrum för dokumentärfotografi i hans namn.

FILMLISTA: (Visas i Bio Abelli på Västerbottens museum)

25 dec kl 13               Ett småbrukarår, del 1 o 2

26 dec kl 13               Ett småbrukarår, del 3

28 dec kl 13               Mot glömskans tyranni (film om Sune Jonsson)

29 dec kl 13               Ett fiskarår, del 1 o 2

30 dec kl 13               Ett fiskarår, del 3 o 4

1 jan kl 13                 Ett fiskarår, del 5

2 jan kl 13                 Mot glömskans tyranni (film om Sune Jonsson)

6 jan kl 13                 Ett bondeår i norr, del 1 o 2

7 jan kl 13                 Ett bondeår i norr, del 3

8 jan kl 13                 Fjällbonden, del 1 o 2

9 jan kl 13                 Mot glömskans tyranni (film om Sune Jonsson)

HEMSIDA:

Sällskapet Sune Jonssons vänners hemsida: www.sunejonsson.se

PRESSBILDER:

FÖR MER INFO:

Britta M Lundgren, avdchef utställningar, Västerbottens museum.

Tel 090-17 18 03, mob 070-209 70 26, mail: britta.lundgren@vbm.se

• Bibliotek, museum

• dokumentärfoto
  • sune jonsson
  • niclas östlind
  • dokumentärfilm

• Umeå

Västerbottens museum samlar, vårdar och visar delar av Västerbottens breda kulturarv. Våra profiler är dokumentärfoto med unika bildsamlingar av Sune Jonsson och Bertil Ekholtz m fl, samt berättande – vi uppmuntrar och inspirerar att traditionen med muntligt berättande ska leva vidare. Museet finns i Umeå och här avlöser aktuella utställningar varandra. Här finns också världens äldsta skida.

Anki Berg

Presskontakt Strateg och informatör PR, marknadsföring och det goda värdskapet. 090-16 39 49