Kulturarv i glesbygd – resurs eller belastning?

Hur förvaltas kulturarvet i glesbygd och vems ansvar är det? Möt representanter från Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsen, Umeå universitet m fl under en heldag i Lycksele 5 oktober. Arrangemanget vänder sig till politiker, tjänstemän, föreningar och privatpersoner som arbetar med eller har intresse av frågor som rör kulturarv och kulturmiljö.

I föredrag och samtal ges goda exempel på hur platser har lyckats, men vi får också bilder av utmaningar och svårigheter att upprätthålla kulturmiljöer i områden som avbefolkas. Vems ansvar är det, och vem ska bekosta det?

Kostnad
Ingen avgift. Deltagarna bekostar i stället sin egen lunch på hotellet. Betala din lunch direkt vid ankomst med kort eller kontant och erhåll en lunchbiljett för att underlätta senare vid serveringen.

Boende
Den som vill komma kvällen före konferensen kan boka boende till rabatterat pris på Hotell Lappland, 875 kr/enkelrum och 1 250 kr/dubbelrum. Bokning görs till hotellet på tel 0950-370 00, uppge bokningskod ”Västerbottens museum Umeå”.

Kväll 4 oktober
Välkommen att delta i en kvällsaktivitet som Skogsmuseet i Lycksele anordnar. Samkväm med tilltugg och dryck samt visning av utställningen Utsikter. Ange vid anmälan om du önskar delta.

konferens@vbm.se senast måndag 25 september.

Arrangör
Västerbottens museum i samarbete med Skogsmuseet i Lycksele, Skellefteå museum, Norrbottens museum, Jamtli och Länsmuseet Västernorrland Murberget.

Frågor
Anki Berg, strateg och informatör Västerbottens museum, 070-320 81 55 eller anki.berg@vbm.se.

PROGRAM

Moderator: Arne Müller, journalist och författare

09.00 Registrering. Morgonkaffe och smörgås. Köp din lunchbiljett redan nu!

10.00 Välkommen. Introduktion. Susanne Sundström, arkeolog, Västerbottens museum.

10.15 Kulturmiljö som resurs. Riksantikvarieämbetet presenterar och resonerar om kulturarvet utifrån sin rapport ”Räkna med kulturarvet”. Petter Frizén, utvärderare, Riksantikvarieämbetet.

11.10 Urbanisering – vilka konsekvenser får det för kulturmiljön? Ulf Lindberg, länsantikvarie, Länsstyrelsen Västerbotten.

12.00 Lunch

13.00 Goda exempel på kulturmiljöanvändning. Riksantikvarieämbetet har i ett regeringsuppdrag studerat hur kulturmiljöer i Bergslagen tagits tillvara i projektet Gruvuppdraget. Exempel från hela landet. Alejandra Fuentes Caicedo, utvärderare, Riksantikvarieämbetet.

13.45 Kulturkraften. I Östersund pågår projekt Kulturkraften med syfte att nyttja kulturarvet för att utveckla hela regionen. Hör om arbetet, både framgångar och utmaningar. Maria Domeij, projektledare, Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik.

14.15 Kaffe

14.45 Rum, plats, identitet. Om rumsliga dimensioner i vår vardag och vid planering av orter. Hur vi påverkar och påverkas av platser – och kampen om dem. Maria Rönnlund, docent i pedagogiskt arbete, institutionen för utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

15.25 Panel- och publiksamtal. Vilken status och vem driver aktivt frågorna om kulturarvet i respektive län? Vad gör lokalsamhället, kommunen, länsstyrelsen och museet? Exempel på när det fungerar och inte. Vem ska bekosta vad, och hur ska frågorna om kulturmiljö lyftas in i de regionala kulturplanerna? Panelsamtal.

16.00 Avslutning

• Sociala frågor

• Jämtland

Västerbottens museum samlar, vårdar och visar delar av Västerbottens breda kulturarv. Våra profilområden är dokumentärfoto med unika bildsamlingar av Sune Jonsson och Bertil Ekholtz m fl, samt berättande – vi uppmuntrar och inspirerar att traditionen med muntligt berättande ska leva vidare. Museet finns i Umeå och här avlöser aktuella utställningar varandra. Här finns också världens äldsta skida!