Arenastadens modernaste kontorshus väljer helt ny lösning för fjärrvärme och fjärrkyla

Det är nu klart att ArtOn24 väljer fjärrvärme och fjärrkyla från Växjö Energi till sitt nya kontorshus i Arenastaden. Lösningen blir ett helt nytt upplägg där ArtOn24 betalar ett fast pris per kvadratmeter för vad som bäst kan beskrivas som en all-inclusive-leverans med stort miljöfokus.

I det fasta priset ingår kulvert- och anslutningsavgifter plus leverans av både fjärrvärme och fjärrkyla. ArtOn24 blir därmed först ut att teckna ett större avtal med Växjö Energi enligt den nya betalningslösningen.

I avtalet som är på 15 år ingår även ett samarbete mellan Växjö Energi och fastighetsägarens entreprenör som förvaltar anläggningen. Tillsammans ska de arbeta för att uppnå en så låg energianvändning som möjligt, vilket gynnar miljön både på kort och lång sikt. Framöver kommer Växjö Energi även att titta på möjligheterna att använda returvärme för att sänka kostnaderna.

– Det känns mycket bra att ArtOn24 lägger så stor vikt just vid energilösningens miljöpåverkan och att vi fått förtroendet att leverera denna kombination av närproducerad fjärrvärme och fjärrkyla. ArtOn24 får med detta upplägg en trygg och klimatsmart energilösning där de vet vad kostnaden blir under en lång tid framöver, säger Erik Tellgren, vd Växjö Energi.

ArtOn24 kommer att bygga två kontorshus med åtta våningar och en yta på 4600 kvadratmeter vardera, i Arenastaden. Fortnox blir efter årsskiftet första hyresgästen som flyttar in i det första kontorshuset.

– Vi har fått mycket positiv respons kring satsningen i Arenastaden. Vår ambition är att skapa några av Växjös modernaste kontorslokaler. Det innefattar givetvis även effektiva lösningar när det gäller energianvändning, uppvärmning och kyla, säger Lars Håkansson, på ArtOn24.

De flesta större fastigheterna i Växjö är anslutna till fjärrvärmenätet. Läs mer om fjärrvärme och fjärrkyla på Växjö Energis webbplats veab.se.

Erik Tellgren, Växjö Energi, telefon 0470-77 51 01

Lars Håkansson, ArtOn24, telefon 070-368 95 00

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2015 var omsättningen 670 miljoner kronor.