Energi på sommarlovet när Växjö Energi erbjuder sommarkurs för tjejer

Energi på sommarlovet när Växjö Energi erbjuder sommarkurs för tjejer

Spännande, roligt och fullt av utmaningar – så beskriver Växjö Energi sin årliga sommarkurs ”Energi för tjejer”. I augusti är det återigen dags för den uppskattade kursen som vänder sig till tjejer som ska börja nian till hösten. Syftet med veckan är att ge inblick i en spännande framtidsbransch och väcka intresse för en framtida karriär inom energi och teknik.

Teknik är spännande, roligt och fullt av utmaningar! Det vill Växjö Energi visa tjejer som ska börja nian till hösten 2019. Under en vecka i augusti får sex tjejer som anmält sig till den återkommande kursen ”Energi för tjejer” vara med om roliga övningar och utmaningar i teknikens tecken. Tjejerna får bland annat programmera en robot, lära sig hur man gör för att spåra elkablar under marken och besöka det biobränsleeldade Sandviksverket. Veckan varvas med information och teori med syfte att, tillsammans med de praktiska aktiviteterna, väcka nyfikenheten för en framtida karriär inom energibranschen.

– Energibranschen är en spännande och rolig bransch i snabb förändring, full av utmaningar. Det vill vi ge fler tjejer chansen att upptäcka. Det är betydligt fler män än kvinnor som jobbar i tekniska utbildningar och yrken idag, en bild som vi gärna är med och förändrar, säger Pernilla Rosander, HR-chef på Växjö Energi.

”Energi för tjejer” körs för åttonde året i rad och i den här omgången deltar sex tjejer som ska börja nian till hösten. Den 5-9 augusti varvas teori med praktik och studiebesök. Målet är att visa tjejerna som deltar möjligheterna som finns i den bransch som Växjö Energi verkar inom varje dag och är en del i Växjö Energis jämställdhets- och mångfaldsarbete.

Ulf Johansson, 076-850 23 00, ulf.johansson2@veab.se.

Under tisdagen, onsdagen och torsdagen finns tillfälle att besöka projektet.

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2018 var omsättningen 829 miljoner kronor.