Nya ljuddämpare förbättrar ljudmiljön kring Sandviksverket

Nio extra ljuddämpare är sedan en tid tillbaka monterade på kraftvärmeverket Sandvik 3. Installationen gjordes eftersom boende på delar av Högstorp upplevt buller från anläggningen. Genom åtgärderna hoppas Växjö Energi ha kommit till rätta med problemen och följer nu upp med ljudmätningar i området.

Under projekteringen av det nya kraftvärmeverket togs detaljerade ljudkrav på bullernivåer fram. De kraven användes sedan vid upphandling av maskiner och utrustning till anläggningen. När Sandvik 3 provkördes under våren visade det sig tyvärr att ljudkraven inte uppfylldes fullt ut. Närmare bestämt uppmättes för höga ljudnivåer från turbinbyggnadens fyra frånluftsfläktar.

Dialog med leverantör och kunder

Växjö Energi kontaktade då leverantören som fick i uppdrag att leverera kompletterande ljuddämpare till fläktarna. I väntan på dem installerades provisoriska bullerskärmar.

– Vi blev vid några tillfällen innan sommaren kontaktade av kunder boende på Högstorp som upplevde buller från anläggningen. Vi beklagar givetvis att vi inte lyckats hålla nere ljudnivåerna redan från början och ber om ursäkt för de störningar som uppkommit. Med de nya ljuddämparna hoppas vi ha kommit till rätta med problemen och fått ner ljudnivåerna till en godkänd nivå, säger Erik Tellgren, vd på Växjö Energi.

Nya ljudmätningar på gång

Totalt har nio extra ljuddämpare installerats. Dels på turbinbyggnadens fyra frånluftsfläktar och dels på fem av pannhusets fläktar som i teorin skulle kunna öka bullernivån. Samtliga var på plats när Sandvik 3 startades upp i slutet av augusti.

– Ljudmätningar som gjorts i berörda bostadsområden indikerar att ljudnivåerna nu är lägre än tidigare och uppfyller de satta kraven. Vid tillfället behövde vi ta hänsyn till lite knepiga vindförhållanden. För att vara på den säkra sidan kommer vi därför att inom kort genomföra ytterligare mätningar, säger Erik Tellgren.

Växjö Energi AB (Veab) erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom el, fjärrvärme, fjärrkyla samt energitjänster i Växjö kommun. Genom vårt dotterbolag Wexnet erbjuder vi även bredband på flera orter i Kronobergs län. Växjö Energi ägs av Växjö kommun och 2014 var omsättningen 650 miljoner kronor.