Växjö Energi´s stadsnät Wexnet vinner pris

Växjö Energi´s stadsnät Wexnet vinner pris

Växjö Energi´s stadsnät för bredband, Wexnet, har vunnit internationellt pris inom Broadband Infovision Awards. Priset var för kategorin "Best Broadband Partnership" och delades ut på Broadband World Forum den 17 oktober i Amsterdam.
Priset delas mellan Växjö Energi/Wexnet och ZTE.

Priset togs hem i konkurrens med stora mulitnationella företag som, tex Orange, Ercisson, AlctaTel Lucent, etc.

Bakgrunden till nomineringen beror på det samarbete som skett mellan Wexnet och ZTE, vilket lett till en utveckling av en världsunik lösning. I och med samarbetet har Wexnet fått ett nät som är smartare gällande självprovisionering. Användaren kan provisionera sig själv och bl.a. koppla upp till en tjänst via vilken av nätverksportarna i kundutsrustningen som helst (sk. Free seating). Detta skapar en stor enkelhet för kunden.
Det unika i nätet är att den automatiska självprovisioneringen kan ske på datalänkskiktet (L2) i stället för enbart på nätverksskiktet (L3).

Nätet gör det också möjligt att använda en kapacitet på 1000 Mbit/s till alla hushåll/kunder i hela nätet.

ZTE är en stor kinesisk tillverkare av elektronisk bredbandsutrustning med 60.000 anställda över hela världen. I och med detta samarbete tar ZTE ett steg in i öppna stadsnät.

Projektet har genomförts genom att ZTE-tekniker från Kina , tillsammans med ZTE's svenska distributör, Daimler Sweden AB,arbetat hos Wexnet under flera månader för att utveckla de nya möjligheterna. Daimler gruppen, som är pan-nordisk distributör på ZTE:s fasta nät, har haft en central roll i arbetet med den nya nätverksdesignen.

Utrullningen av det nya nätet har lett till ett stabilare nät, med högre hastigheter och billigare utrustning.

För mer information, kontakta:
Lars Wihlborg, driftschef Wexnet, 0470-77 5182
Per Bengtsson, affärsområdeschef Wexnet, 0470-77 5165