Wexnet tar ett första steg mot ett stabilare stadsnät

Nu ska de delar av nätet som Wexnet tidigare haft problem med fungera bättre.

Driftstörningarna som Wexnet haft beror på att utformningen av nätet inte levt upp till de krav som ställts. För att få en stabilare lösning har den centrala utrustningen nu tillfälligt bytts ut för att förbättra driftsäkerheten. Den här åtgärden används under införandet av den långsiktiga lösningen, som ska vara färdig i höst. De slutliga åtgärderna innebär att ny teknisk utrustning och ny utformning av stadsnätets uppbyggnad införs.

-  Det känns bra att vi har hittat den här lösningen och vi hoppas att våra kunder ska slippa driftstörningar framöver. Samtidigt bidrar åtgärden till att vi kommer att kunna fokusera på den långsikta lösningen, säger Per Bengtsson, affärsområdeschef Wexnet.

Växjö Energi är en del av Växjö Kommun och satsar på miljön och teknikutvecklingen. Kärnverksamheten utgörs av produktion och distribution av el, fjärrvärme och fjärrkyla samt IT-kommunikation till ca 31 000 kunder.