Hallowine

Hallowine

Den 31 oktober firas Halloween runt om i världen. Högtiden har sitt ursprung på Irland och slog via USA igenom i Sverige under sent 90-tal.

För en fulländad Halloweenfest serveras med fördel viner från djävulens mörka källare i Chile, Casillero del Diablo. Casillero del Diablos viner säljs i mer än 135 länder världen över och uppmärksammas ständigt för sin prisvärdhet och höga, jämna kvalitet. Varumärket har funnits i Sverige sedan 1991 och idag finns sex viner i olika storlekar och format till försäljning i Systembolagets butiker.

Casillero del Diablo Pinot Noir är ett lätt, friskt och fruktigt rödvin med toner av vildhallon, körsbär och örter. Ett utmärkt rött vin att servera på Halloween-festen tillsammans med lite salta tilltugg. Önskar du ett lite fylligare vin med toner av mörka bär och en spännande kryddighet så rekommenderas Casillero del Diablo Carmenere, gärna till matiga tillbehör som empanadas eller lagrad hårdost. Carmenere är Chiles nationaldruva, en druva som man länge trodde var utdöd, läs gärna den spännande historien om druvan som återuppstod här.

Casillero del Diablo Pinot Noir
Art.nr: 6603
Pris: 79 kr (75 cl)
Årgång: 2018
Lagring: 10 % har lagrats på mellanrostade franska ekfat i 10 månader.
Socker: 2,84 g/l
Syra: 5,27 g/l
Alkohol: 13,5 %
Druvor: 100 % pinot noir
Ursprung: Casablanca

SE HÄR I VILKA SYSTEMBOLAGS-BUTIKER SOM CASILLERO DEL DIABLO PINOT NOIR FINNS I.

Recensioner:

3+/5 av Elke Ljung, vinbanken.se 2019-09-13 ”Knappt medelfyllig, lätt violkärnig smak av körsbär och mogna hallon. Bra längd. Söt bärsmak med någon stramhet och struktur. Passar till: Rött vin till fisk – här är det. Utmärkt bra till kyckling och fläsk”

Prisvärt, Allt om vin, nr. 15 2019 ”Mogna röda bär i stram, enkel och något kryddig tappning”

Rekommenderas till räksoppa med parmesanflarn, Kerstin Svensson, Värnamo Nyheter (2019-10-21)

Rekommenderas till böngryta från Nigera i Allt om mat nr 13 / 2019

Legenden om Casillero del Diablo

Legenden om Casillero del Diablo (Djävulens källare) skapades för över hundra år sedan av vinhusets grundare, Don Melchor de Concha y Toro. För att hålla ovälkomna gäster borta från vinkällaren där han lagrade sitt allra finaste vin, spred han ryktet om att djävulen hade sin boning i källaren. Historien spred sig med eldens hastighet och sedan dess vågar sig ingen oinbjuden i närheten…