Carmenere, druvsorten som återuppstod

Carmenere, druvsorten som återuppstod

I dag firas den internationella Carmenere-dagen. Den 24 november 1994 var nämligen den dag då Carmenere-druvan återupptäcktes. En druva som man länge trodde var utdöd.

Carmenere, som brukar benämnas som Chiles nationaldruva, importerades från Frankrike redan under 1830-talet. Men rankorna förväxlades med Merlot på grund av dess snarlika bladverk och från 1800-talet och framåt spreds Carmenere-rankor runt om i Chile i tron att de var just Merlot. Snart började vissa karakteristiska drag atypiska för Merlot att framträda, och vinerna av dessa druvor började kallas för ”Chilensk Merlot”.

Först 1994 upptäckte fransmannen Jean Michel Boursiquot förväxlingen och det konstaterades med hjälp av DNA-test att en del av de rankor man i alla år hade tagit för Merlot i själva verket var Carmenere. Plötsligt hade Chile världens största plantering av Carmenere.

Efter upptäckten påbörjades arbetet med att separera rankorna från varandra. Chilenska vinmakare hade tillverkat Carmenere-viner i mer än ett och ett halvt sekel, men det är bara de senaste 20 åren som vinmakarna har haft möjlighet att anpassa vinmakningen specifikt för Carmenere-druvan.

Sedan upptäckten i Chile har man funnit planteringar i USA, Argentina, Brasilien, Nya Zeeland, Frankrike och Italien. Men det är i Chile man hittar störst bredd, från kryddiga viner från de kustnära regionerna till fylliga och smakrika i Central Valley och friska och fruktiga i Maule Valley.

Druvtypiskt för Carmenere är att den ger fylliga, fruktiga och lite kryddiga viner med en viss strävhet och frisk syra. Ett bra matvin som passar extra bra till kryddiga rätter av lamm eller till exempel risfyllda ugnsbakade paprikor.

I vårt sortiment sortiment finner ni fyra olika Carmenere-viner:

Gå gärna in på vår hemsida för att läsa mer om respektive vin.