Vintips! Bästa trion till kräftskivan

Vintips! Bästa trion till kräftskivan

Dillkokta kräftor, västerbottenpaj och frasig baguette – denna trio ställs fram på bordet på de flesta kräftkalas. Varför inte fylla på med en trio även i glasen?

TRIO Chardonnay är blandning av de tre franska druvorna Chardonnay, Pinot Blanc och Pinot Gris. Doften och smaken är citrusdominerad med inslag av vit persika och mineral samt en diskret ekfatston.

Med sin höga syra och friska och fruktiga stil är TRIO Chardonnay ett utmärkt alternativ till de salta kräftorna. Samtidigt har vinet tillräckligt mycket pondus för att svara upp mot en krämig västerbottenpaj eller smakrik kantarelltoast. De tropiska inslagen i doft och smak gör det också till en perfekt matchning till en kräftstjärtscocktail med mango eller physalis.

TRIO Chardonnay
Art.nr: 2196
Druvor: 87 % Chardonnay, 8 % Pinot Blanc, 5 % Pinot Grigio
Länk till Systembolaget

TRIO är beviset på att helheten är större än summan av de enskilda beståndsdelarna. Hemligheten bakom vinernas succé ligger i konsten att framhäva de bästa egenskaperna hos varje druva och samtidigt skapa harmoni mellan de tre olika druvsorterna. Vinerna är framställda i en modern stil där ekfatslagringen inte dominerar utan snarare fungerar som en krydda. Resultatet är fräscha viner med perfekt balans mellan frukt och fat.