Marcelo Papa, Concha y Toros chefsvinmakare

Årets vinmakare

Marcelo Papa, Concha y Toros chefsvinmakare, har utsetts till "årets vinmakare" av renommerade brittiska vinjournalisten Tim Atkin i "2019 Chile Special Report". Utmärkelsen bekräftar Marcelo Papas position som en av de mest framstående vinmakarna i världen.

"Jag är väldigt tacksam, det är en stor ära att ta emot den här utmärkelsen, och jag vill understryka att utmärkelsen inte bara är till mig, utan till hela teamet som arbetar med vinframställningen" säger Marcelo Papa.

Marcelo Papa har haft en fantastisk karriär hos Concha y Toro. Han har arbetat för vinhuset i mer än två decennier som ansvarig vinmakare för de internationella och välrenommerade varumärkena Casillero del Diablo och Marques de Casa Concha och sedan i slutet 2017 är han även teknisk chef för vinframställningen.

Tim Atkins är Master of Wine och prisbelönt vinjournalist som sitter med i juryn för flertalet internationella vintävlingar. Tim Atkin besökte Chile i slutet av 2018 för att förbereda "2019 Chile Special Report" och under sin vistelse besökte han omkring 200 vinerier och provade mer än 1,300 viner.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.