Casillero del Diablo - Ett av världens mest beundrade vinvarumärken

Casillero del Diablo - Ett av världens mest beundrade vinvarumärken

Tre år i rad (2011, 2012 och 2013) utsågs Concha y Toro till världens mest beundrade vinvarumärke av Drinks International men i år var det istället det enskilda varumärket Casillero del Diablos tur att få ett utnämnande. För Casillero del Diablo är det första gången att vara med listan och kom i år på en beundransvärd andraplats.

I juryn medverkar internationella branschexperter så som Masters of Wines, vinproducenter, vinskribenter, analytiker etc. Omröstningen sker oberoende och anonymt där jurydeltagarna röstar vilka de anser vara de sex mest beundrade vinvarumärkerna utifrån följande kriterier:

• Kvaliteten på vinerna ska vara jämn eller bli bättre för varje år
• Regionen eller ursprungslandet ska återspeglas i vinerna
• Vinerna ska svara på kundernas efterfrågan
• Förpackningar samt distributionen skall vara framgångsrik
• Vinerna ska vara uppskattade av en bred demografisk grupp

"Casillero del Diablos viner avspeglar Chile som land, snarare än en viss region. Vi strävar efter att ta fram det unika hos varje druvsort och vårt arbete har därför lagts på att hitta de mest idealiska odlingsområdena för respektive druvsort... Casillero del Diablo är ett varumärke som ständigt utvecklas för att alltid vara i linje med hur trender förändras och vad konsumenterna vill ha." - Casillero del Diablos vinmakare Marcelo Papa

Topp 5 detta år blev:
1. Torres
2. Casillero del Diablo
3. Chateau Latour
4. Tignanello
5. Penfold’s

Läs mer om "Worlds Most Admired Wine Brand" här.

Casillero del Diablos viner säljs i mer än 135 länder världen över. De uppmärksammas ständigt för sin prisvärdhet och höga, jämna kvalitet. Bland annat har Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon blivit utsedd till "Finest Value Cabernet Sauvignon on the planet" av Matthew Jukes, Daily Mail. I Sverige har Casillero del Diablos viner har funnits sedan 1991. Idag finns sju olika viner från varumärket i Systembolagets ordinarie sortiment med en total försäljning på ca 900 000 liter per år.