Emiliana VIGNO – Nu i Systembolagets småskaliga sortiment

Emiliana VIGNO – Nu i Systembolagets småskaliga sortiment

Emiliana, världens största ekologiska vinhus, har blivit en del av organisationen "Vignadores del Carignan" som figurerar under varumärket VIGNO. Den första årgången av Emilianas VIGNO lanseras den 8 juni i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment.

VIGNO är ett unikt långsiktigt projekt och samarbete mellan 17 producenter i Maule-dalen, tre timmar söder om Chiles huvudstad Santiago. Projektet påbörjades 2010 med huvudsyftet att bevara regionens gamla Carignan-rotstockar. Samtidigt vill man främja det "bortglömda" Maule och gynna regionens invånare samt de lokala odlarna och dess vinodlingstraditioner, som har gått från generation till generation i mer än 400 år.

KRAV & REGLER

VIGNO är den första riktiga "appellationen" i Chile, likt gamla världens vinregioner. Det innebär att det finns ett antal uppsatta regler som måste uppfyllas för att få delta i projektet. Kraven är följande:

• Druvsort: Minst 65 % Carignan eller Carignan som ympats på País-rotstockar. Resterande druvor måste även de komma från gamla torrodlade rotstockar i Maule.
  • Minst 30 år gamla rankor
  • Inga bevattningssystem tillåtna, endast naturlig vattentillförsel är tillåten
  • Beskärning: Head-trained, bush-head eller goblet
  • Ursprung: Secrano i södra Maule
  • Lagring: Minst 24 månader på ekfat alternativt amforor och/eller flaska.

Många av Carignan-rankorna i området är upp till 70 år gamla. Druvornas karaktärsfulla koncentration och elegans beror främst på klimatet med de många soltimmarna under sommarmånaderna och den svala brisen som nattetid sveper in genom dalen. Genomsnittlig temperatur i januari ligger på 30 grader dagtid och 11 grader nattetid och områdets böljande kullar och dalar bidrar till en varierande solexponering. Trots det torra klimatet är vattenbalansen i området perfekt p.g.a. den nederbörd som faller vintertid. Jorden består främst av granit, grus, röd lera och kvarts.

Emiliana VIGNO 2015
Art.nr: 95278-01
Druvor: 100 % Carignan
Lagring: 12 månader på franska och amerikanska ekfat
Syra: 7,05 g/l
Socker: 2,14 g/l
Alk.: 15 %
Lagringspotential: 5 år
Antal flaskor som lanseras: 2,500 st
Total produktion: 13,000 flaskor

Emiliana VIGNO har en inbjudande frisk doft av mörk frukt och örter. Ett medelfylligt vin där den mörka frukten kommer igen i smaken tillsammans med toner av ekfat och frisk syra. Drick förslagsvis till örtkryddat lamm och ugnsrostad potatis.

Systembolaget.se kan du se i vilka butiker du hittar Emiliana VIGNO.

MAULES HISTORIA

I Maule har man producerat vin sedan 1500-talet vilket innebär att Maule kvalar in som landets äldsta vinregion. Fram till 1930-talet var den mest odlade druvan i området País, men när en kraftig jordbävning 1939 drabbade området och tog tiotusentals människors liv förlamades det lokala jordbruket. Efter en tid började jordbruksdepartementet uppmuntra de lokala jordbrukarna att återuppta arbetet, men odlarna behövde återfå hoppet och även vinernas rykte behövde förbättras. Man beslutade sig för att göra en satsning på den franska druvsorten Carignan som skulle tillföra kropp, färg och fräschör till regionens viner. Carignan var också känd för att ge rikliga skördar. Man påbörjade arbetet och ympade Carignan-rankor på de befintliga rotstockarna av País med gott resultat. Men med tiden minskade skördarna och druvorna drabbades av svampsjukdomar vilket ledde till att dess popularitet dalade och många vingårdar övergavs. Det var först under 1990-talet som några vinmakare återigen såg potentialen i de övergivna rankorna och började på nytt producera vin av de gamla Carignan-rankorna.

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.