Interbrands Sweden och Concha y Toro Sweden inleder samarbete på Horeca-marknaden.

Det är snart 130 år sedan Don Melchor de Concha y Toro planterade vinrankor från Bordeaux i chilenska Maipodalen. 50 år senare började familjeföretagets viner exporteras till Europa och idag är Viña Concha y Toro Chiles största vinproducent och Sydamerikas största exportör av vin.

Företagets viner konsumeras i över 135 länder och rankas som världens näst starkaste vinvarumärke. Det blev dessutom, för andra året i rad, rankat som det mest beundrade vinföretaget när 60 av världens mest inflytelserika vinpersonligheter fick rösta i det ansedda, brittiska vinmagasinet Drinks International. Kriterierna var vilket vinhus som bäst utvecklar sin kvalitet, reflekterar sitt ursprung, är lyhörda mot sina konsumenter, lyckas med förpackning och distribution samt attraherar en bred grupp av konsumenter med stor geografisk spridning.

Under Concha Y Toros paraply finns viner för alla tillfällen. Från chilenska prestigevinet Don Melchor som för 21 år sedan förändrade synen på sydamerikanska viner, till de mycket populära vinerna från bland annat Casillero del Diablo, Trio och Viña Maipo. Samt vårt argentinska vinhus Trivento.

Sedan 2011 äger Concha Y Toro även det amerikanska vinföretaget Fetzer Vineyards och säljer därmed ytterligare starka varumärken såsom Fetzer och Bonterra, viner med ekologisk odling från Kalifornien.

Concha Y Toro Sweden har varit verksamma i Sverige sedan början av 2009 och importerar, distribuerar och marknadsför här Viña Concha y Toros olika vinhus samt det ekologiska och biodynamiska vinhuset Emiliana. Från och med juli 2012 har Interbrands Sweden fått det stora förtroendet att hjälpa till med att marknadsföra och öka försäljningen av Concha Y Toro

Swedens viner till hotell och restauranger i Sverige.

– Vi är ett dynamiskt företag som växer så det knakar just nu, säger Interbrand Nordics svenska VD Michael Zachrisson. Concha Y Toros kvalitativa sortiment passar perfekt in i vår portfölj av starka internationella varumärken och tack vare vår långa erfarenhet är vi helt rätt partner för dem.