Sunrise – det koldioxidneutrala vinet

Sunrise – det koldioxidneutrala vinet

Marknadsledande vinhuset Concha y Toro brinner för hållbar utveckling. Nu meddelar vinhuset att ett av deras internationellt storsäljande viner, Sunrise, är koldioxidneutralt till hundra procent.

Hållbarhet är ett av nyckelbegreppen i Concha y Toros affärsstrategi. Företaget har gjort en mängd åtaganden för att Sunrise ska vara helt koldioxidneutralt.

− Vi har alltid engagerat oss djupt i hållbarhetsfrågor och med Sunrise har vi ansträngt oss lite extra. Från skörd, via produktion, fram till att vinet finns i våra nordiska distributörers lager, har vi vidtagit åtgärder för att minska utsläppen och göra våra produkter helt koldioxidneutrala. Vi är väldigt stolta över att kunna säga att vårt Sunrise-vin är koldioxidneutralt, säger Katarina Edgren, produktchef på Concha y Toro Sweden.

Först med handel på klimatbörsen
Förutom att ha gjort en av sina internationella bästsäljare hundra procent koldioxidneutral, är Concha y Toro det första vinhuset som handlar med utsläppsrätter på Santiagos klimatbörs, The Santiago Climate Exchange.

Klimatbörsen startade i april i år och stödjer arbetet med att skapa miljövänliga projekt och fonder via handel med utsläppsrätter. Sunrise vinflaskor kommer från och med nu att förses med klimatbörsens symbol som markerar att vinet är koldioxidneutralt. Symbolen har en så kallad QR-kod som gör det enkelt för konsumenten att få tillgång till information om produktens koldioxidutsläpp.

Stödjer miljövård
Utöver att ha skapat en koldioxidneutral produkt stödjer Concha y Toro miljöprojektet Lircay i Chile, ett vattenkraftsprojekt som ser till att chilenare får tillgång till förnybar energi.

− Det här utgör nästa steg i vår hållbarhetsstrategi. Det är viktigt för oss att ställa oss bakom hållbara metoder som är i harmoni med miljön, säger Katarina Edgren.

Concha y Toro använder sig dessutom av flaskor som är 14 procent lättare än vanliga vinflaskor. Det gör att koldioxidutsläppen som sker under transporten minskar med 493 ton per år.
Concha y Toros miljövänliga åtgärder har godkänts av den världsledande serviceorganisationen Ernst & Young och har även blivit certifierade av den norska miljöorganisationen Grønn Hverdag.

För mer information, se www.cytsweden.se

Taggar

VCT SwedenVCT Sweden AB är ett dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A., en av Sydamerikas största-, och världens femte största vinproducent. VCT Sweden grundades 2009 och har kommit att bli en av Sveriges största vinimportörer. Med ett helhjärtat fokus på viner från Chile, Argentina, Sydafrika och USA erbjuder vi ett brett sortiment av viner för alla tillfällen. Våra viner hittar du främst på Systembolaget men även på ett flertal restauranger runt om i landet.