TRIO Chardonnay Pinot Grigio Pinot Blanc lanseras i Systembolagets fasta sortiment 1 oktober 2010

1 oktober 2010 lanseras TRIO Chardonnay Pinot Grigio Pinot Blanc i Systembolagets fasta sortiment. Artikelnummer 2196, pris 79: -.

The fine art of blending

TRIO är beviset på att helheten blir större än summan av de enskilda beståndsdelarna. Vinerna i TRIO-serien är alla gjorda på tre druvsorter där varje druva bidrar med sin distinkta karaktär för att skapa ett tilltalande vin med elegans och komplexitet.

Hemligheten bakom TRIO-vinernas succé ligger i konsten att kunna framhäva de bästa egenskaperna hos varje druva och samtidigt skapa harmoni mellan de tre olika druvsorterna. Vinerna är gjorda i en modern stil där ekfatslagringens roll inte dominerar utan är mer som en krydda åt vinet. Resultatet är fräscha viner med perfekt balans mellan frukt och fat och som passar en modern livsstil.

Viner

I Sverige finns två viner från TRIO-serien; ett rött och ett vitt. Det vita vinet lanseras 1 oktober 2010 och är gjort på 70 % Chardonnay, 15 % Pinot Grigio och 15 % Pinot Blanc. Det röda vinet har funnits på Systembolaget sedan 2008 och är ett av de bäst säljande vinerna i sin kategori.

Vinmakare – Ignacio Recabarren

Ignacio Recabarren kan konsten att blanda! Efter att ha förfinat sina kunskaper inom vinmakning både hos Chateau Marqeaux och Chateau Lafite i Bordeaux samt Cloudy Bay på Nya Zeeland kom Ignacio Recabarren tillbaka till Chile i början av 90-talet. Han intresserade sig för området Casablanca i centrala Chile och började experimentera med odling av vita druvsorter. År 1995 började Ignacio hos Chiles största vinproducent Concha y Toro där han har fortsatt utveckla potentialen och höja kvaliteten på vita viner. Ignacio är något av en pionjär inom chilensk vinnäring och han har fått flera utmärkelser för sina insatser att göra chilenska vita viner internationellt erkända.

Ursprung – Casablanca, Chile

Druvorna till TRIO Chardonnay Pinot Grigio Pinot Blanc kommer från Casablanca i centrala Chile. Casablancas närhet till Stilla Havet ger stora maritima influenser och en sval morgondimma som sveper in över området. Regionen lämpar sig perfekt för odling av aromatiska gröna druvsorter som Sauvignon Blanc, Gewürztraminer, Viognier och Chardonnay. Även Pinot Noir trivs i det lite svalare klimat regionen erbjuder.