DEN 31 MARS BÖRJAR ARBETSMILJÖVERKET NYA FÖRESKRIFT ATT GÄLLA.

I morgon den 31 mars börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrift ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” gälla.

Den gäller alla verksamheter – stora som små där arbetstagare utför arbete för arbetsgivarnas räkning, även inhyrd personal inräknas. Syftet är att förebygga arbetsrelaterad ohälsa.

Se alla våra utbildningar inom arbetsmiljöområdet här!

Du får nya kunskaper digitalt, öppna utbildningar, böcker och rapporter och tips. Vi har samlat all information och kunskap för att det ska för att underlätta för dig när du arbetar med de här frågorna.
Bli medlem idag så får du all mycket kunskap för kostnad nästan bara för en kurs!

Vad krävs det av företaget samt av dig som är chef, arbetsledare eller skyddsombud.
Föreskrifterna innehåller:

• kunskapskrav för chefer, arbetsledare och skyddsombud,
  • det skall finnas en arbetsmiljöpolicy med dokumenterade mål för som syftar till att främja god hälsa och motverka social ohälsa, ohälsosam arbetsbelastning, arbetstid och kränkande arbetsbelastning.
  • Målens skall vara förankrade i högsta ledningen i företaget och i alla delar av organisationen.

Arbetsgivarnas ansvar är att cheferna och arbetsledarna har kunskaperna enligt enligt de nya föreskrifterna. Arbetsgivarna skall också se till att cheferna få möjligheterna att omsätta sina kunskaper i praktiken och att man har möjlighet att arbeta aktivt med detta.

Vad händer om företaget inte bry sig om de nya föreskrifterna?
De nya föreskrifterna är obligatoriska för företagen. Om inte reglerna följs kan krav ställas till arbetsgivaren och vitesföreläggande utdömas av Arbetsmiljöverket. Företag med mindre anställda/inhyrda än 10 så skall arbetsgivaren/chef och dess medarbetare muntligen informeras om föreskriften för att motverka social ohälsa.

Mer information får du på Arbetsmiljöverkets hemsida