FÖRESTÄLLNINGAR OCH FÖRDOMAR KRING SOCIAL OHÄLSA – CATTIS OLSÉN

Jag frågade vår utbildare, Cattis Olsén som är certifierad integrativ ledarskapscoach följande:

Varför upplever företagen och dess chefer att det är så jobbigt och svårt med den nya föreskriften? Varför är det så viktigt att arbeta med social ohälsa?

Så här svBild på Cattis Olsenarade Cattis: ”Min upplevelse är att det finns en hel del föreställningar och fördomar kring att arbeta med den organisatoriska och psykosociala arbetsmiljön. Många chefer och ledare tycker att det är svårt, krångligt och ytterligare en belastning i en redan stressig vardag. Så behöver det verkligen inte vara. Att arbeta systematiskt för en god arbetsmiljö ger stora vinster genom att en frisk arbetsmiljö bidrar till att utveckla såväl medarbetarna som själva verksamheten. En god arbetsmiljö ska ses som en framgångsfaktor och ett konkurrensmedel.”

Cattis fortsätter: ” Det handlar i praktiken om att chefer och ledare behöver kunskap om hur det går till att skapa goda förutsättningar för ett att kunna göra ett bra jobb.”

” Chefer och ledare behöver utbildning i hur människor fungerar, både individuellt och i grupp och hur det går till att fokusera på friskfaktorer. Chefer och ledare behöver också ha färdigheter i normkritiskt ledarskap, interkulturellt förhållningssätt och att verkligen erövra ett coachande ledarskap. Kunskaperna behövs för att kunna hantera komplexa situationer med många olika personlighetstyper i en grupp, men också färdigheter i ledning och styrning för att förstå hur hela systemet hänger samman.
Den vanligaste kommentaren jag får när jag håller utbildningar är att de flesta problem som uppstår på en arbetsplats handlar om otydlighet kring roller, ansvar och mandat och en dålig, eller ibland obefintlig kommunikation. Jag tror på att om en person tagit på sig det ansvarsfulla uppdraget att vara chef över andra människor så är det den personens ansvar och skyldighet att skaffa sig kunskap om hur människor och organisationer fungerar.”

”Det bästa med att lära sig det är att grunden består av att om du ska kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Och det är fantastiskt roligt!” Cattis håller utbildningen ” Vägar och vinster med Arbetsmiljöverkets nya föreskrift Organisatorisk och Social Arbetsmiljö” hos VeaLearn.