Pressmeddelande -

Inför säsongens tävlingar: Charlotte Kalla tänker klimatsmart och blir ambassadör för innovativa Vegme

Just nu pågår Charlottes förberedelser inför säsongens tävlingar för fullt. Det handlar både om träning och att optimera kostintaget. För att äta mer hållbart och varierat, väljer Charlotte nu att oftare lägga in mer vegetariskt i sin kost. Som en del i detta har hon funnit Vegme, ett nyskapat företag utvecklat av en svensk kockfamilj. Med sina vegetariska färskprodukter fokuserar Vegme helt på smak och textur, i ett helt och hållet vegetariskt koncept. Längskidåkerskan kommer under ett långsiktigt samarbete att vara företagets ansikte utåt och kommer bland annat att synas i företagets sociala medier.

Just nu befinner sig Kalla i Saxnäs, i Vilhelminafjällen, där hon tränar inför säsongens tävlingar. Men förberedelserna handlar inte bara om träning.

– En del i att bli en bättre skidåkare är att äta näringstät mat vid rätt tillfällen Jag har gradvis glidit över mer till vegetarisk kost, framförallt då det rimmar väl med att jag vill äta mer klimatsmart. Jag är noga med att få i mig bra byggstenar och med Vegme vet jag att jag får i mig tillräckligt med protein, säger Charlotte.

– Det känns fantastiskt roligt att en ikon som Charlotte Kalla har valt att ingå ett samarbete med oss. Det ser vi som ett erkännande på att vi är ett vegetariskt alternativ att räkna med. Vi har tidigare fått kvitto på att smaken finns där via Sveriges kockelit. Nu får vi ytterligare ett kvitto på att maten är värdig en elitidrottare vad gäller innehåll och protein, säger Hampus Schönemyr, en av grundarna av Vegme AB.

– Vegme känns som ett självklart val för mig att ingå samarbete med. Min skidsatsning går ut på att träna, vila och att däremellan äta bra. Jag känner att jag helt kan stå bakom Vegmes produkter, och är glad över att ha funnit ett färskt, hållbart och vegetariskt alternativ som smakar så gott. För även om jag såklart måste fokusera på att äta bra vill jag gärna att det ska vara gott och klimatsmart också, fortsätter Charlotte.

Samarbetet med Charlotte Kalla inleds under hösten och innebär att hon kommer att synas i Vegmes kommunikation och marknadsföring. Sedan tidigare använder stjärnkockarna Stefano Cattenaci, Melker Andersson och Erik Videgård Vegmes produkter.

Om Vegme

Vegme är ett nytt, färskt vego-koncept framtaget av den svenska kockfamiljen Schönemyr. Produkterna är helt vegetariska och familjen har lagt mycket tid och kärlek bakom smak och textur. Detta genom en unik produktionsmetod där svenskt kallrökt vatten och svensk kallrökt rapsolja ger produkterna dess unika umami-smak. Vegme erbjuder också tre äggfria majonnäsprodukter (majonnäs, aioli och chili aioli) baserade på bl.a. svensk rapsolja. Vegme ägs till 50 procent av Gastronova AB och till 50 procent av BAMA Gruppen AS. Läs mer på http://vegme.se/.