​Första pallplatsen i Formula 4-VM för Morgan Jernfast

Morgan Jernfasts VM-premiär i Formula 4 i norska Tvedestrand blev händelserik. En mycket fin och meriterande tredjeplats under lördagen följdes upp med en ordentlig vurpa under söndagen. Men det viktigaste av allt – Morgan och hans team, VEIDEC Racing, fick ett bra kvitto på att de kan slåss i den absoluta världseliten när allt stämmer.

– Härligt, det här var min första pallplats i VM för Formula 4, säger Morgan Jernfast som tidigare har vunnit VM i GT-15 2012 som bästa internationella merit.

– Jag kvalade in som fyra och kunde ta tredjeplatsen när en annan förare klippte en boj. Nu är vi där vi vill vara. Båten känns helt annorlunda än tidigare och vi har äntligen hittat farten.

Morgan kvalade in som tvåa till det andra racet och med en ny propeller var förhoppningarna om en framskjuten placering höga.

– Vi har inte alltid varit så starka på kval men här fick vi verkligen till det och slog många i den absoluta toppen! Detta tack vare en bra balans och setup i båten samt ett riktigt lyckat varv på kvalet med bra flyt i åkningen.

Men när starten gick för det andra racet hände det saker redan i första böj.

– Han som startade sexa skar in på insidan om fältet på ett sätt som man inte får göra enligt reglerna och jag halkade ned till fjärdeplatsen, säger Morgan. Jag blev ordentligt förbannad. Sedan fajtades jag med den killen i tretton varv, fick till en bra attack på slutvarven men då körde han rakt in i sidan på mig flera gånger. Det slutade med att jag flippade.

Båten klarade sig från luftfärden utan större skador men motorn lär få genomgå en renovering efter doppet i saltvattnet.

– Det var synd, vi hade haft god chans att komma tvåa i racet, säger Morgan som efter racet lämnade in protest mot den andre föraren, en protest som gick igenom och renderade två gula kort som varning.

– Ett gult kort till och han blir utesluten för resten av säsongen, säger Morgan. Han lär nog vara mer försiktig framöver men tyvärr ställde det till det för oss.

Nu kommer Morgan och hans team, VEIDEC Racing, fundera över fortsättningen av säsongen. Ska det bli en fortsatt satsning på VM eller det tyska ADAC Motorboot Masters-mästerskapet som gäller?

– Vi fick kvitto på att vi hänger med i VM-toppen men vi ska ändå ta oss en funderare på detta innan vi fattar beslut, säger Morgan. Oavsett hur vi gör vet vi att vi har möjlighet att göra bra resultat och det är det viktigaste just nu.