Framgångar för Morgan Jernfast i premiären av ADAC Motorboot Masters

Morgan Jernfast, 19 år från Österskär, fick en kanonstart på racerbåtssäsongen 2016 tillsammans med sitt team, VEIDEC Racing. Efter öppningsrundan av ADAC Motorboot Masters i Brodenbach, Tyskland, där Morgan körde till sig en andraplats i det avslutande heatet för helgen, ligger han trea i tabellen och det var ett resultat som överträffade hans förväntningar.

– Konkurrensen är stenhård och vi trodde på ett bra resultat men kanske inte att vi skulle lyckas så här bra. Det är första tävlingen för säsongen med en helt ny båt och då behöver man som regel lite tid på sig för att hitta rätt med inställningarna, säger Morgan. Men samtidigt vet vi att när allt stämmer så ska vi kunna vara med där uppe och slåss om tätpositionerna.

Morgan kvalade in som trea men blev bara tia och åtta i de båda sprintracen som kördes under lördagen.

– Inställningarna vi hade med oss från våra hemmavatten fungerade inte i en flod som den här med starka strömmar, säger Morgan. Jag fick en dålig start i båda heaten och det var inte tillåtet att göra ändringar i inställningarna mellan heaten.

Men till söndagens två huvudheat hittade Morgan och hans team rätt med inställningarna på båten.

– Vi ändrade lite på båtens läge i vattnet och bytte till en propeller som passade mycket bättre i de här förhållandena, säger han.

Förändringarna gjorde att Morgan direkt kunde vara med i toppen och utmana. I det första heatet blev det en femteplats och i det andra slutade han tvåa. Totalt i de båda huvudheaten blev Morgan trea och fick därmed ta klivet upp på prispallen.

– Vi hade en stigande formkurva över hela helgen och det gav resultat till slut, säger Morgan. Det känns fantastiskt bra att få stå på pallen och att vi har en båt som svarar på de ändringar vi gör. Det lovar gott inför fortsättningen.

Snabbast av alla i helgen var gästföraren Nikita Lijcs som vann samtliga heat men som gästförare får han inte tillgodoräkna sig poäng från helgens tävlingar. Det innebär att Morgan faktiskt tog maxpoäng i det avslutande heatet trots att han var tvåa över mållinjen.

– Poängmässigt var det en seger men vi är inte nöjda förrän vi är först över mållinjen. Vi ska jobba med att hitta bättre acceleration framöver, det är något vi börjar med omgående. Lyckas vi med det så ska kunna hålla alla de andra bakom oss oavsett om de är gästförare eller inte.

Nästa stopp i tävlingskalendern för Morgan och VEIDEC Racing blir den 25-26 juni i Lorch am Rhein.

Resultat ADAC Motorboot Masters Brodenbach

Sprintrace Heat 1 + Heat 2