​Martin Nelson och Scuderia Autoropa tillbaka på banan

Martin Nelson och hans Scuderia Autoropa är tillbaka i Ferrari Challenge Europe för att utmana i helgens tävlingar på den italienska Misano-banan. Problem med gallan och en påföljande operation tvingade Martin att ställa in den senaste deltävlingen på belgiska Spa-Francorchamps.

– Jag har återhämtat mig bra efter operationen och jag ser verkligen fram emot att få sätta mig bakom ratten på min Ferrari 488 Challenge igen, säger Martin. Tyvärr halkade jag ned från andraplatsen i mästerskapet till en tredjeplats när jag fick stå över senast, men nu är jag mer motiverad än någonsin att ta igen det den här helgen.

Martin och hans team Scuderia Autoropa inledde säsongen starkt med fyra raka tredjeplatser i de två inledande deltävlingarna som kördes på Mugello och Silverstone. Att tvingas ställa in Spa-Francorchamps sved nästan mer än stygnen efter operationen.

– Det kändes tungt att inte få utmana på Spa där jag tror att vi hade haft en god chans att fortsätta plocka pallplatser, fortsätter Martin. Men vi har alla möjligheter till framskjutna positioner i Misano.

Även om avståndet på 52 poäng upp till mästerskapsledande britten Chris Froggatt är stort är det inte ointagligt. Och redan i helgen finns det chans för Martin att ta tillbaka andraplatsen i tabellen från Froggats landsman John Sawbridge som bara ligger 16 poäng före.

– Det kommer inte att bli lätt men jag har placerat mig före Sawbridge i de två första tävlingarna och gör jag det igen så har jag chansen, säger Martin. Vi kommer att göra vårt bästa.

Helgens tävlingar i Ferrari Challenge Europe körs på Misano-banan, inte långt från Rimini, och bjuder på två spektakulära kvällsrace. Tävlingarna kan streamas live på http://live.ferrari.com.

Tidsschema Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Am 8-9 juni

Fredag
16.30-17.00 Kval
22.15-22.45 Race 1

Lördag
14.00-14.30 Kval

20.00-20.30 Race 2

----

Scuderia Autoropa ägs och drivs av Autoropa, Sveriges enda auktoriserade importör och återförsäljare av Ferrari, Maserati och Bentley samt auktoriserad servicepartner för Mercedes-Benz, Jaguar och Land Rover.

Ferrari Challenge Europe-kalendern består av sju deltävlingar på klassiska tävlingsbanor i Europa. Säsongen inleddes på den italienska Mugello-banan för tre veckor sedan. Finalen körs på Monza, även det i Italien och däremellan tävlas det på Silverstone, Spa-Francorchamp, Misano, Brno och Barcelona. Tävlingarna kan ses i sammandrag på Viasat Play och i direktsändning på live.ferrari.com.

----